Skäms efter sex
Jag är en 17-årig tjej och har väldigt dåligt självförtroende och försöker göra allt för att bli glad. I helgen var jag på fest och strulade med en kille, jag älskade det i stunden och livet flöt på. Men som alltid när jag vaknar dagen efter mår jag skit och blir så extremt äcklad av killen samt mig själv.
Detta händer varje gång och jag förstår inte varför? Har inte blivit sexuellt utnyttjad innan så förstår inte varför detta händer men klarar det inte mer.

Jenny Jägerfeld svarar:
Tack för ditt brev! Vad tråkigt att höra att du känner som du gör. Det är inte ovanligt att man känner skam kring sex eller sin sexualitet. Det kan handla om att man är homo- eller bisexuell, det kan handla om att man tänder på saker som anses avvikande av majoriteten, det kan handla om att man har haft sex med "för många" eller "för få" personer, det kan handla om att man är polyamorös snarare än monogam eller att man på något annat sätt avviker från normen. Men man kan också känna skamkänslor runt sex eller sin sexualitet även om man inte alls avviker.
Nästan alla människor känner sexuell lust till sig själv och ett sexuellt begär till andra. Det är alltså helt normalt, ändå känner rätt många skam-, skuld eller äckelkänslor inför sex eller sin sexualitet. Ingen är dock född med dessa känslor. Som litet barn är man full med okomplicerad lust och upptäckarglädje kring den egna kroppen och det egna könsorganet. Skammen är något som kommer från omgivningen (föräldrar, förskolelärare, samhället i övrigt) via exempelvis tillsägelser om att inte ta på sig själv eller vad som är rätt att tänka, känna och tycka i fråga om sex och sexualitet.
Befinner man sig dessutom i en sexualfientlig miljö, eller en miljö som moraliserar kring sex, så kan det leda till att man själv - mer eller mindre medvetet - får värderingar som ligger i linje med dessa. Vi skäms då eftersom vi har fått lära oss att det vi känner, tänker eller gör är "fel". Men det kan också vara så att man blir påverkad av vänner, porr eller media på ett annat vis, så att man tror att en viss sorts sex är önskvärt, fastän det kanske inte alls är det man vill.
En bra sak med att skammen är inlärd,  att det faktiskt går att lära om. Jag undrar vilka föreställningar eller idéer du själv har omkring sex. Vad du har fått med dig hemifrån, hur människor runt omkring dig, i skolan, eller dina vänner ser på sex?
Du skriver att du hade sex med den här killen på en fest. Då undrar jag om det var alkohol inblandat? Alkohol påverkar en på flera olika sätt, bland annat så kan man känna sig gladare och att hämningar släpper. Det kan bidra till att man gör och säger saker som man annars inte skulle ha gjort. Särskilt vanligt kan det vara om man har dålig självkänsla.
Är skammen eller äcklet kopplat till att du gjort saker som du egentligen inte ville eller kan stå för? Eller är det snarare kopplat till att andra människor har sett eller förstått att ni har haft sex och att detta i sig är något som blir jobbigt för dig? Eller handlar det om en vetskap att ni inte kommer att höras eller ses igen som får dig att ifrågasätta dina handlingar?
Att försöka förstå vad skammen kommer ifrån och hur den uppstår kan göra att du kan göra upp med den på ett annat vis. Antingen genom att utmana den, till exempel genom att du inser att "nej, men jag vill kunna ha sex med vem jag vill när jag vill och det är helt okej", eller att du ändrar ditt beteende till något som passar dina idéer om hur du vill leva ditt liv bättre.
Det är olika hur man ser på sex. En del människor har ganska lätt att frikoppla det från något djupare känslomässigt och kan känna att en enstaka sexuell förbindelse är kul och får dem att må bra. Men för andra, som kanske knyter an mer, eller som vill ha ett djupare känslomässigt band när de har sex, funkar det på ett annat vis. Du behöver ta reda på lite mer om hur du funkar.
Försök att ha förståelse för och medkänsla med dig själv och att undersöka dina tankar och känslor på ett nyfiket och ickedömande vis. Du behöver lära känna dig själv bättre, generellt, men även specifikt sexuellt. Hur ser dina begär och din sexuella lust ut? Vad tycker du om att göra med dig och andra? Skäms du även efter att du har onanerat eller bara om du har haft sex med någon annan? Finns det någon gång du inte skämts när du har haft sex med någon annan? Vad var annorlunda den gången i jämförelse med till exempel denna? Skulle du skämmas om du och killen endast hade hånglat och kanske tagit på varandra men inte haft sex? Hur skulle situationen förändras utan alkohol?
Fundera över detta för att det du gör nästa gång ska utgå helt från det du själv vill och känner för och inte något annat, vare sig ett moralistiskt samhälle eller en snedvriden porrnorm.
Jag vill också nämna att det också skulle kunna finnas ett biologiskt skäl till att du mår dåligt efteråt. Det finns ett tillstånd som heter postcoital dysfori och som innebär att man känner sig ledsen efter sex. Vissa kvinnor och män lider av detta. När man har sex och framför allt när man får orgasm så frisläpps en mängd hormoner i kroppen. Efter orgasmen sjunker dopaminnivån drastiskt och man kan då känna sig skör och sårbar och en del kan till och med gråta. Det behöver då inte vara så att man gråter för att man är ledsen i någon egentlig mening, men visst kan det också var så att man får kontakt med ledsna känslor som faktiskt ändå finns där.
Jag hoppas att du kommer vidare i dessa känslor. Om du inte förmår att komma vidare själv så tycker jag att du ska ta kontakt med ungdomsmottagningen. Sex kan ju vara något oerhört härligt, hett och fint. Och jag hoppas att sex i framtiden kommer att få dig att må bättre dagen efter, snarare än sämre.
Vänliga hälsningar,