Chef och börjar ta slut
Jag har börjat mått sämre och sämre för varje dag som går. Kan ju börja att beskriva mitt situation. Jag jobbar som chef på ett medelstort företag och får göra många fler arbetsuppgifter än vad jag ska och när jag försöker prata med "mina" anställda så får jag inget gehör för att jag inte har tid att utföra deras arbete också (fast jag gör det snäll som jag är).
På hemmafronten är det renovering på renovering med lån och allt som där hör till! Senaste månaderna har jag känt hur jag blir mer och mer aggressiv, glömmer saker, mår illa, sömnproblem, sitter och tittar ut om någon ska komma samt att jag aldrig orkat att svara i telefon längre för jag tror bara att någon vill ha hjälp med något! Fysiskt har jag mest ont hela tiden, högt blodtryck och senaste tiden har det börjat susa i öronen (utan hög volym) tycker tyvärr jag känner igen alltför många syntom på utbrändhet! Vad tror ni?

Anna Bennich Karlstedt svarar:
Ja, minnesproblematik, humörsvängningar, smärta, högt blodtryck och sömnsvårigheter är alla vanliga symtom på för mycket uppvarvning och för lite återhämtning. Med tanke på hur du beskriver din situation just nu så stärker det ytterligare hypotesen att det handlar om stressproblematik. Du behöver göra några förändringar och det kvickt. Man vet ju aldrig hur länge man orkar trampa på i något som man inte mår bra av, innan man faktiskt blir riktigt sjuk av det.
Att prata med dina anställda har inte funkat, så sluta med det i nuläget. Prata istället med din chef, beskriv läget och be om förslag på åtgärder. Hur kan du minska arbetsbördan, tydligare delegera uppgifter osv. Om du är en person som är ”för snäll” och har svårt att sätta gränser så kan du behöva stöd vad gäller att förändra det. Det är svårt att plötsligt säga nej om man i hela sitt liv sagt ja. Finns någon företagshälsa eller försäkring som kan ge dig psykologsamtal med fokus på stresshantering? Det är inte rimligt att du ska göra andras arbetsuppgifter, men så länge du gör dem så kommer dina medarbetare fortsätta låta bli.
Du behöver få in mer återhämtning i din vardag, flera gånger sett över ett dygn. Sömn är en viktig form av återhämtning. Det är ju svårt att styra helt och hållet. För att kunna somna behöver du kunna varva ned. Ett väldigt effektivt sätt att komma ner i varv är fysisk aktivitet. Att öka sin puls någon extra halvtimme om dagen ger ofta resultat. En rask promenad är tillräckligt om du inte hinner gå iväg till olika träningspass.
En annan viktig form av återhämtning brukar vara att minska ner på tankar som är uppvarvande, t ex ”hur ska jag hinna”, ”hur ska vi ha råd”, ”varför gör de inte som jag säger på jobbet” osv. Det är också trixigt, det finns ingen avstängningsknapp kopplad till huvudet och instruktionen ”tänk inte på det” funkar dåligt. Men, att minska de aktiviteter som innehåller måsten, borden och orosmoment brukar hjälpa på lite sikt. På hemmaplan, kan ni minska ner på antalet projekt där? Det låter rörigt med renoveringar och bostadsbelåningar mitt i din försämrade ork. Sätt er ner och se över vad som kan strykas och vad som kanske kan vänta lite. Det är inte härligt med ett nyrenoverat kök om man ändå bara ligger trött och utmattad inne i sovrummet.
Kontentan; känner du av så många signaler på utmattning behöver du dra i bromsen nu! På egen hand eller med hjälp av stöd. Företagshälsa eller vårdcentral kan vara en väg att gå.