Min pojkvän läser sexnoveller om barn
Jag har varit tillsammans med min pojkvän ett tag nu och det skiljer 15 år mellan oss. Nyligen upptäckte jag på surfplatta (skulle kolla i historik efter ett recept som försvunnit) så märkte jag något jag absolut inte trodde. Han läser noveller om yngre barn.
Jag kände mig såklart helt avtänd av situationen och känner mig obekväm med honom. Jag misstänkte något när han började tända på om jag lät mycket i sängen (ljus röst, gör mig "liten"), han tycker om att ha kommando etc. Men jag trodde jag hade att göra med sub/dom i sex genre.
Han är en så otrolig pojkvän överlag, men jag har ingen aning om hur jag ska gå vidare med det här. Vill prata med honom, men vill samtidigt inte attackera honom. Vi tänder på olika saker, han kollar på porr och det accepterar jag. Jag accepterar dock inte att den porren involverar yngre barn/barn. Jag vill förstå, för jag älskar honom så otroligt mycket. Snälla hjälp mig att förstå.

Psykolog Jenny Jägerfeld svarar:
Jag förstår verkligen att du reagerade starkt när du upptäckte att din pojkvän läser noveller om yngre barn. Det tror jag att många människor skulle göra. Utifrån hur du skriver blir jag inte helt på det klara med om han faktiskt har tittat på porr på barn. Men eftersom du reagerar med förvåning över att han läser noveller om barn så antar jag att han inte har kollat på barnporr. Utan att det du avser är att du inte skulle acceptera att han gjorde det, även om du accepterar att han kollar på porr rent generellt. Det är detta jag utgår ifrån när jag svarar på din fråga. Om han kollar på barnporr sätts dock situationen i ett helt annat ljus. För barnporrfilm existerar inte utan det rör sig om faktiska sexuella övergrepp eller våldtäkter på barn som filmats.
Jag tänker att fantasin måste få vara fri. Hur äcklad eller avtänd man än kan bli av någon annans drifter eller begär så måste det vara tillåtet att tänka och tända på vad som helst. Däremot är det självklart inte tillåtet att göra vad som helst. Situationen är förstås beroende av om din upptäckt avtänder dig så mycket och gör dig så pass obekväm att du börjar ifrågasätta om du kan vara kvar i er relation. Men det låter ju som om du vill försöka vara det, du skriver att du älskar honom och att du vill förstå.
Att han tycker om att du talar med ljus röst och beter dig "liten" när ni har sex tycker jag inte behöver vara ett problem så länge det är något som du är bekväm med och inte har något emot. Om du inte är bekväm med detta behöver du säga ifrån och ta en diskussion kring vad du vill och inte vill göra sexuellt. Det kan dessutom vara bra att göra oavsett vilket.
Nu skriver du inte hur gammal du är, och det finns en åldersskillnad på femton år mellan er, men jag får anta att du är vuxen eftersom du inte nämner något annat. Han har då faktiskt valt att ha en relation med en vuxen person, även om han verkar gå igång på något som kallas age play. Det handlar om att vuxna människor (på ett sexuellt eller icke-sexuellt vis) leker att de är äldre eller yngre än vad de är.
Det handlar oftast inte alls om att man skulle tända på barn utan för den som spelar äldre kan det handla om att man tycker om eller går igång på att vara den som bestämmer, den som tar hand om den andre. För den som spelar yngre kan det handla om att det känns skönt att få överlämna ansvaret, att få slippa stressen som vardagligt vuxet liv innebär och även att man får känna sig liten och omhändertagen. Precis som du är inne på kan det vara en del av dominans/underkastelse. Det som är viktigt att minnas är att den här sortens lek inte involverar något faktiskt barn, utan dig. Och de noveller han har läst involverar och skadar inte heller något faktiskt barn, utan är produkter av någon annans fantasi.
Jag tycker att det låter som att du behöver ta upp din upptäckt med honom. Säg som det är – att du råkade se att han läst sexnoveller om barn och att det får dig att undra över hur hans sexuella begär ser ut. Det låter också som om du behöver fråga om han kollat på barnporr. Försök att ställa öppna frågor och lyssna på vad han säger. När han har svarat och beroende på vad han svarar så får du reflektera över vad du känner inför det han berättar? Kan du förstå honom? Kan du fortsätta att ha en relation med honom? Om du inte frågar kommer du alltid att undra och det låter inte som att det är en gångbar väg för dig.
Vänligen,