Min kompis skär sig. Vad ska jag göra?
På sistone har min bästa kompis, som är 14, inte mått bra alls. Hon har börjat skolka mycket mer men när hon väl är skolan låtsas hon att allt är bra och att hon är glad för det mesta. Men jag vet att hon inte är det. Vi ska sova över och har snackat att dra ut på nån fest. Men jag är nästan lite rädd för att gå på fest med henne nu. Hon skrev till mig att hon bara ville supa sig full och glömma bort allt.
För ett tag sen började hon skära sig och slutade ganska strax efter. Men nu har hon börjat igen och det oroar mig. Jag har snackat med en kompis om detta och hon säger bara att jag ska finnas där för henne och att det inte finns mycket jag kan göra. Men jag vill inte bara sitta och kolla på när hon gör såhär mot sig själv. Vad kan jag göra för henne?

Psykolog Mathias Ortlieb svarar:
Vad bra att du hör av dig och ställer dina frågor. Att självskada och att säga att man vill supa sig full och glömma allt är tecken på att man inte mår bra. Ingen som är 14 år ska behöva må så här så det är viktigt att din kompis får stöd och hjälp.
Du är en bra vän som tar detta på allvar, samtidigt kan det vara känsligt att ta upp sådana här saker. Jag tycker att du ska prata med din kompis och ge lite förslag på hur hon kan få hjälp. I ett sånt samtal kan det bli starka känslor och det är ok, men förbered dig på hur du ska ta upp det. Eftersom att hon är din bästa vän så vet du nog ungefär hur du ska prata med henne
och vad hon behöver höra för att ta det du säger på allvar.
Ett bra tips kan vara att säga att du pratar med henne för att du är orolig för henne, att hon är din bästa kompis och att du vill att hon ska må bra. De saker som kan hjälpa en person som till exempel självskadar är att prata med sina föräldrar, prata med skolkuratorn eller ringa till barnpsykiatrin (BUP).
Jag vet ju inget om din kompis relation till sina föräldrar men föräldrar vill så klart oftast veta om deras barn mår dåligt och göra allt de kan för att hjälpa till. Skolkuratorn jobbar varje dag med ungdomar och man kan ofta bara gå förbi henne/honom på skolan och det kan ni ju göra tillsammans. BUP har ju som arbetsuppgift att hjälpa barn med självskada och dåligt psykiskt mående och där finns det psykologer, kuratorer, läkare, sjuksköterskor och andra som kan hjälpa din kompis.
Detta är några saker som du kan tipsa henne om, samtidigt är det viktigt att veta att det är din kompis som måste ta initiativ till de här sakerna, du kan bara tipsa och ge stöd. Det är inte ditt ansvar att ”fixa” hennes situation, men givetvis kan du försöka hjälpa henne. Jag skriver några länkar här nedan som kanske kan ge dig lite mer information om hur du kan prata med henne och vad du kan säga.
Till sist vill jag bara säga till dig att din kompis är lyckligt lottad som har dig. Oavsett vad hon väljer att göra så har du visat att du bryr dig om henne, ta hand om dig!
» Självskada på 1177
» Hur man tar kontakt med BUP
Vänliga hälsningar