2018-12-27
Inbillar mig att andra tycker illa om mig
Jag hör andras tankar. Eller ja det är såklart inte sant men undrar hur det kommer sig att jag tycks tro det. Det är mina hjärnspöken som ställer till det för mig tror jag men varför kan jag inte bli vän med dem? Så här ligger det till.Jag har inga vänner eller familj som jag kan lita på till 100 procent. Jag har svårt med tilliten och vågar inte släppa in någon nära.
Lever just nu i en relation men vi har heller ingen kommunikation som jag känner att jag växer av tyvärr. När jag till exempel går i mataffären så kan jag gå förbi någon och efter ögonkontakten, hur bra jag än mår, inbilla mig att den tycker illa om mig, att jag luktar illa etc. Händer såklart även åt andra hållet att de tycker gott om mig. Men min fråga gäller hur jag ska bli vän med mina hjärnspöken som tycker illa om mig. Jag blir nedslagen av mina egna tankar.

Psykolog Sofia Viotti svarar:
För att ge dig ett ordentligt svar på hur du ska kunna bli vän med dina tankar så skulle jag egentligen behöva veta mer om dina tidigare erfarenheter i livet. Men eftersom jag inte vet det kommer jag istället ge dig några generella förklaringar och ställa frågor till dig som kan hjälpa dig att förstå bättre vad det handlar om.
Tankar som poppar upp hos oss i olika situationer har ofta att göra med tidigare mönster och vad hjärnan har vant sig vid att bli uppmärksam på. Du nämner att du inte har någon familj som du kan lita på. Har det varit så hela ditt liv? Vad har du för erfarenheter som har lärt dig att inte kunna lita på andra? Har det även funnits kritiska kommentarer från andra?
Att ha människor runt sig som man kan lita på och få kärlek och stöd av är i stort sett det viktigaste för oss människor för att känna känslomässig trygghet. Har vi inte haft det och även saknar det idag så skapas en stor otrygghet. Det gör att system i hjärnan kopplade till att lägga märke till och reagera på hot blir nästan ständigt påslagna. Hjärnan blir inställd på att vara på sin vakt och uppmärksamheten riktas mot att undersöka eventuella hot.
Vanliga tankar i det läget är just att andra tänker negativa saker om en. Det kan också leda till att man tolkar neutrala blickar som kritiska och om någon ser irriterad ut så blir det lätt att tänka att det handlar om en själv. Hjärnan vill göra allt den kan för att skydda dig. Tyvärr leder det ofta till falskt larm och du får lida i onödan.
Det som kan hjälpa dig i en sådan situation är att tänka att detta förmodligen är gamla mönster som spelar upp sig. Du kan till och med prova att ha som en dialog med din hjärna: ”Ta det lugnt. Det kan vara så att personen tänkte något illa om mig, men det behöver inte vara så. Det här är ett välkänt mönster för mig som beror på det jag lärt mig i livet”.
Du kan också undersöka om det kommer mer av dessa tankar vissa dagar. Ofta är det så att om man är stressad, trött eller det har hänt något som gjort en upprörd så ökar hotaktiviteten i hjärnan. Om du märker ett sådant mönster så kan du se om du sådana dagar kan göra något som gör dig lite mer trygg och lugn – det kan vara allt från att lyssna på musik, gå ut i naturen, göra en avslappningsövning osv.
Något som bekymrar mig lite extra är dina ord om att du inte har några vänner eller familj som du kan lita på. Tror du att det beror på att detta är människor som verkligen svikit dig och visat att det inte alls går att lita på dem? Handlar det om människor som någon gång svikit och att du är känslig för sådant på grund av saker du varit med om tidigare i livet? Eller är det mönster av att inte kunna lita på andra som gör att du är på din vakt och inte vågar släppa in folk, även personer som behandlar dig väl?
Oavsett vilket det är för dig så är långvariga problem med att lita på andra svåra att lösa på egen hand. Har du möjlighet så skulle jag rekommendera dig att kontakta en legitimerad psykolog eller legitimerad psykoterapeut för att få hjälp att antingen skapa nya relationer med människor som behandlar dig bättre eller att hitta nya mönster tillsammans med dem som redan finns i ditt liv.
Det kan handla om att se saker på nya sätt, träna på att uttrycka dina känslor och behov, sätta gränser och säga ifrån och att skilja ut vad som handlar om det som händer idag och vad som är reaktioner som har sitt ursprung från tidigare i livet.