Obehagliga tankar om att skada min flickvän
Jag har haft väldigt obehagliga tankar senaste tiden. Det är hemska bilder som kommer upp. Bilder där jag gör illa min flickvän.
I början var det bara riktat mot en person, nu kan det komma mot vem som helst. Hur mycket jag än försöker göra om dem till något bra så blir dem bara värre. Jag får ångest av dessa då det går emot den person jag är och vill vara. Jag hatar det.
När tankarna kommer så känns det som en impuls som att jag är påväg att göra det. Jag sätter mig som i försvarsläge för att stå emot impulsen på något sätt. I och med det får jag bara mer och mer ångest ju mer jag kämpar mot det tills det väl kommer en panikattack. Allt detta har gett mig en konstant huvudverk och jag är väldigt lättirriterad. I vanliga fall har jag bra tålamod och det är inte mycket som gör mig arg eller irriterad. Detta har pågått ca 6-7 månader.
Nu senaste veckorna har jag fått en konstig känsla att jag inte är verklig. Allt känns som overkligt och svårt att beskriva hur jag upplever det. Det är som att jag inte är här men ändå är det. När den känslan kommer så känner jag som inte igen mig själv eller andra personer för vilka de är. Det är som att jag tappar kontakten med verkligheten. Denna känsla plus alla obehagliga tankar leder direkt till panikångest och gråt i floder.
Efter panikattacken brukar det oftast lätta och jag är på banan igen utan knepiga tankar. Jag vill inte skada någon och är rädd att jag inte kommer kunna leva med någon, allt känns hopplöst. Det känns som att jag håller på att tappa förståndet. Jag är väldigt osäker på vad som händer, på vem jag är och vad jag känner. Mitt huvud är ett kaos...

Psykolog Therese Anderbro svarar:
Det låter som att de skrämmande tankar du beskriver som bilder av att du skadar din flickvän är vad vi brukar kalla för tvångstankar.  Alla kan få tvångsliknande tankar ibland. Det kan handla om att man blir osäker på om man har låst dörren, stängt av spisen eller att man ska skada någon. Det är helt ofarligt, ganska vanligt och behöver inte leda till några större problem, utan går över eller orsakar inget större lidande för personen.
Ibland kan det dock utvecklas till något mer varaktigt och besvärligt  som man själv inte klarar av att hantera. Då brukar vi tala om att man har utvecklat tvångssyndrom, eller OCD som det också kallas. Tvångssyndrom innebär oftast att man har både tvångstankar och tvångshandlingar, men man kan också ha endast tvångstankar.  Jag tänkte beskriva lite mer om OCD så att du kan se om du känner igen dig i detta och därefter tänkte jag beskriva den behandling som visat sig mest effektiv.
Tvångstankar väcker ofta ångest eller annat obehag och om de handlar om att man skadar någon brukar tankarna av de flesta upplevas som särskilt skrämmande, speciellt om de återkommer. En rädsla för tankarna och för att man ska tappa kontrollen och faktiskt utföra det som sker i ens tankar dyker upp. Det är även vanligt att man skäms över tankarna och inte vågar berätta för någon att man har dem.
Som en följd av det obehag tanken väcker försöker man att trycka undan den, distrahera sig eller göra om bilden så som du beskriver att du gör. För att lugna sig kan man också börja undvika situationer där man potentiellt skulle kunna skada någon. Man låser till exempel in knivar och andra vassa föremål, håller avstånd från människor, slutar köra bil etc. eller utvecklar andra ritualer eller kontroller för att försäkra sig om att man inte gör eller har gjort någon illa.
De saker man gör för att lindra den ångest som uppstår av tvångstankarna är det man brukar man kalla för tvångshandlingar. Att försöka göra om bilden du får till något annat eller trycka undan tanken räknas alltså som en tvångshandling. Känner du igen dig i beskrivningen jag ger och finns det något annat du gör för att undvika eller lindra ångesten?
Problemet med tvångshandlingarna är att de bara kortsiktigt tar bort ångesten och på sikt faktiskt förvärrar problemet, för när tvångstanken dyker upp igen är ångesten fortfarande där. Genom att utföra tvångshandlingen, lär du dig att tvångstanken är farlig och måste undvikas. I själva verket är tanken inte farlig alls men genom att du flyr eller undviker den får du aldrig den erfarenheten.
Som jag skrev tidigare är de som har tvångstankar om att skada andra precis som du oftast mycket rädda för att de ska tappa kontrollen av sin ångest, blir ”galna” och skada någon fast de inte vill.  Jag gissar också att rädslan är särskilt stark när du upplever de overklighetskänslor du beskriver? Overklighetskänslor är ett vanligt symtom vid stark ångest men betyder inte att man håller på att bli ”galen” och kommer att tappa kontrollen över sig själv. Det kan kännas så men är alltså inte farligt.
Den behandling som har visat sig mest effektiv vid tvångssyndrom kallas exponering med responsprevention och går ut på att man utsätter sig för det som väcker ångest utan att försöka lindra ångesten med den ritual/tvångshandling man vanligen tar till. I ditt fall skulle det alltså handla om att våga ha tanken/bilden på att du skadar din flickvän utan att du försöker göra om den eller trycker undan den.
Syftet med att du utsätter dig för de skrämmande tankarna är att du ska få erfarenhet av att tankarna inte är farliga att ha, att de inte leder till att du kommer agera på dem. Det här kan vara väldigt svårt att göra på egen hand. Därför skulle jag rekommendera dig att söka hjälp av en psykolog eller psykoterapeut som har kunskap och erfarenhet av exponering med responsprevention. På det flesta ställen i landet kan man söka hjälp via sin vårdcentral eller vända sig till en psykiatrisk mottagning för att få bedömning och behandling. Om du vill läsa mer om tvångssyndrom finns information här på Psykologiguiden.
och på Svenska OCD-förbundets hemsida.
Två boktips vill jag också ge dig:
Fri från tvång : steg för steg med kognitiv beteendeterapi
av Mia Asplund, Elin-Love Rosengren
Sluta älta och grubbla : lättare gjort med kognitiv beteendeterapi
av Olle Wadström
Vänliga hälsningar