2011-04-28
Kan det skada en 10-åring att se sin pappa naken?
Är det ok att en 10-årig dotter ser sin pappas könsorgan i hemmet. Kan det på något sätt skada barnen? Och finns det någon ålder då barnen absolut inte skall se pappa naken?

Jenny Klefbom svarar:
I alla familjer har man olika kulturer kring hur man är när man är tillsammans med varandra. I vissa familjer skulle det vara otänkbart för de vuxna att visa sig nakna ens för sina mycket små barn, medan man i andra kanske badar nakenbad tillsammans även när barnen blivit vuxna.
Det är inte bara mellan familjer som skillnaderna är stora. Även mellan olika tidsepoker och mellan olika länder, religioner osv finns olika normer och regler kring nakenhet. Alla som har sett filmen ”Tillsammans” av Lukas Moodysson skrattar gott åt, eller förfäras av, den demonstrativa nakenheten som de vuxna i filmen ägnar sig åt. Men då, på 70-talet, såg man i vissa kretsar samma nakenhet som något fint; en symbol för att vi ska vara stolta över oss själva precis så som vi är, och att man strävar efter att vara öppna mot varandra, och komma varandra nära.
Vart jag vill komma med det här resonemanget är att det spelar väldigt stor roll i vilket övergripande sammanhang nakenheten förekommer. Om 10-åringen har vuxit upp i en släkt där alla oblygt springer omkring nakna, så är det ju det som är det naturliga. Om det däremot exempelvis är förbjudet enligt familjens religion att se vuxna nakna, så är det förstås en helt annan sak om den 10-åriga flickan råkar konfronteras med sin pappa när han är naken. Ännu värre blir det förstås också om det är i en privat situation när även pappan känner sig överrumplad. Kanske reagerar han då instinktivt genom att bli arg, eller kanske överväldigas flickan av skuld och skam om hon förstår att hon gjort intrång i något privat.
Ännu viktigare än sociala och kulturella sammanhang är kanske det specifika sammanhanget i samband med nakenheten. Det är en helt annan femma att se sin pappa i samband med bastubad, än i samband med att han kommer ut ur sovrummet och just har haft sex. Det är också självklart betydelsefullt hur pappan själv hanterar sin nakenhet. Känner han sig själv bekväm och obesvärad, eller känner han sig utlämnad och obekväm?
Det finns också vuxna som – även om de inte själva är medvetna om det – låter sina barn agera publik för sådant som egentligen har med deras egna behov att göra. Det kan gälla beteenden med sexuell innebörd, även om det är frågan om en vag sådan, vilket självklart alltid är destruktivt för barn att utsättas för. Men det kan också gälla att den vuxne har druckit en aning för mycket, och därför går över gränser som han i vanliga fall inte skulle göra. Eller att den vuxne söker närhet med sitt barn, men på helt fel sätt.
För vuxna som själva inte mår bra, eller som själva har utsatts för otydliga relationer till vuxna när de var barn, kan det vara svårt att veta hur man ska visa sin kärlek och närhet på ett adekvat sätt i förhållande till barn. Det kan också handla om – som i filmen Tillsammans – att man genom sin nakenhet följer en ideologi eller lära, som de vuxna har valt, men som barnen kanske inte är lika förtjusta i.
Som du förstår av mitt svar så finns det inga enkla regler för det här. Nakenhet är helt enkelt väldigt komplext, och det krävs fingertoppskänsla för att känna vad som är okej i varje sammanhang. För att få den fingertoppskänslan är grunden att man är lyhörd för barnens signaler. Barn är inte så bra på att vare sig ljuga eller dölja vad de känner och tänker, och om flickan känner sig obekväm med sin pappas nakenhet så är det respektfullt att visa henne hänsyn genom att skyla sig. Att leva i en familj innebär ju just att man måste jämka sina behov mot varandra, vilket ibland innebär att man måste stå tillbaka.
För att svara på din avslutande fråga, så brukar det generellt bli väldigt mycket mer känsligt för barn att se sina föräldrar nakna när de själva börjar närma sig puberteten. Just i 10-årsåldern så finns det flickor som befinner sig i förpuberteten, men det finns också de som fortfarande är ganska så små barn. Ju mer av sexuella tankar och känslor barnet själv börjar utveckla, ju större rätt tycker jag att det har att slippa ta del av sina föräldrars intimare liv.
Med vänlig hälsning,