Provocerande tonåring
Vår flicka 14 år har börjat provocera mig som mamma genom att fälla elaka,utmanande kommentarer och alltid när kompisar till henne är med ej annars,då är hon en jättegullig tjej.
Genom hennes kamrater har vi även fått vetskap om att hon "tyckt synd om sig själv" genom att svartmåla mig som mamma....vi har samlats i hela familjen då det finns två till barn och samtalat omkring detta och varför hon beter sig såhär.
Varken jag eller pappan (vi har varit tillsammans 22 år) eller de andra barnen har förståelse för hennes sett att agera eller hur hon kan komma med sådana elaka anklagelser som hon bevisligen har gjort. Vvid diskussion svarar hon oftast bara - förlåt jag vet inte varför jag gjorde/sa det.
Jag vet snart inte vad jag skall göra då det är mig hon ger sig på, hjälp mig.

Ingrid Gråberg svarar:
Först och främst undrar man förstås varför er dotter gör på det här sättet. Om er relation fungerar bra så länge inga kompisar finns i närheten, så är väl den mest rimliga förklaringen att det handlar om att få uppmärksamhet eller passa in i gruppen. Det är inte alldeles ovanligt att man överdriver eller rent av hittar på saker för att framstå som intressant och/eller som ”likvärdig” – särskilt inte i tonåren då behovet av grupptillhörighet ofta är stort.
Dotterns beteende kan ha flera funktioner. Dels kan det som sagt handla om att passa in eller sticka ut i syfte att känna gemenskap, få sympatier eller imponera. Och dels kan det utgöra en del i hennes frigörelseprocess. Att vara tonåring innebär ju att man befinner sig på vägen mot vuxenlivet, vilket i sin tur innebär att man successivt ska lämna beroendet av föräldrarna och barndomens trygghet bakom sig. Ibland underlättas den processen av att man svartmålar sina föräldrar. Det gör det helt enkelt lättare att släppa taget.
Sedan är ju frågan hur du/ni ska förhålla er till dotterns beteende. Naturligtvis bör ni vara tydliga med att hennes beteende inte är acceptabelt, men försök att inte ta det så personligt – åtminstone inte om det inte finns någon direkt grund för hennes elaka kommentarer. Att hon ger sig på dig kan mycket väl bero på att du är den person som hon litar mest på.
Det är fullt förståeligt om du blir både arg och ledsen, men om du rannsakat dig själv och kommit fram till att du är en tillräckligt bra förälder (good enough) så försök låta kommentarerna rinna av dig som vatten på en gås. Säg ifrån när du blir nedvärderad inför andra, släpp det sedan och njut av de bra stunderna ni har tillsammans.
Tips: Läs en föräldrahandbok för tonårsföräldrar och/eller prata med andra tonårsföräldrar för att få lite perspektiv på din situation.