Hur tar jag mig ur mitt begär?
Jag lever i ett underbart förhållande. Men det finns ett problem hos mig som jag inte längre kan eller vågar bortse från. Jag känner mig så dragen till kvinnor, på ett sätt som inte känns naturligt.
Det kan gälla både kvinnor och tjejer som jag blir attraherad av och inte blir attraherad av. Jag tänker och känner ett fruktansvärt begär av bröst till exempel, kan känna mig fixerad. I perioder tar dessa tankar och känslor (sexkänslor) överhand och jag har då intensiva tankar i någon eller ett par dagar. Eller kanske rent av att jag bara måste få känna på dom där brösten nu, nu på en gång.
Som exempel vill jag ta min arbetskamrat. Hon är snäll och trevlig, men jag känner ingen attraktion. Vi har lärt känna varann ganska bra efter 4 år. Men! Hon har så stora bröst! Jag har alltid varit svag för stora bröst. Första gången jag tittade på dom, tittade jag så länge att hon skulle se att jag spanade på dom. Hon log mot mig, tog det väl som en komplimang. Vid den här tiden var jag singel.
Någon vecka senare kunde jag inte låta bli att låta ett par fingrar nudda vid brösten. I januari efter lite övertalning fick jag så till slut stå och känna och krama dom en lång stund. Efteråt undrade hon om jag nu var nöjd. Jag kände mig nöjd, men sen kom skamkänslorna, både mot mig själv och gentemot min flickvän. Efter denna händelse har jag kunnat lägga band på mig själv genom stark viljekraft.
Så finns det en fräsch ung kvinna som sitter i kassan i affären som jag småflörtar med.

Jörn Aasmundsen svarar:
Sexualiteten kan mycket förenklat delas upp i två delar; de tankar, känslor och fantasier som vi bär med oss i vårt inre samt de sexuella handlingar vi lever ut i det yttre, allt ifrån att flörta, kyssa, ha samlag eller vad det nu måtte vara. Inte så sällan går dessa två delar hand i hand, att vi lever ut det det vi känner och längtar efter tillsammans med den vi är ihop med, men ibland finns det sexuella fantasier som vi känner att vi varken kan eller för den del vill leva ut – de tillhör bara den "inre" delen av sexualiteten för var och en av oss.
Du inleder din fråga med att du lever i ett underbart förhållande, men du beskriver inte mer ingående om hur ni har det, varken sexuellt eller för övrigt. Jag förstår dock att det finns sexuella känslor riktade mot andra tjejer och kvinnor som du har svårt att hantera. Även om du inte skriver det rakt ut, tolkar jag det att du inte vågar bortse från detta problem som ett uttryck för att du är angelägen om att ändra ditt beteende, både i förhållande till dig själv och till din flickvän.
I din fråga beskriver du at du kan känna ett mycket starkt begär efter "bröst till exempel", och jag undrar därför om du menar att dessa intensiva tankar enbart handlar om bröst eller om det också kan handla om annat? Du beskriver heller inte hur länge du har känt som du gör nu eller hur lång tid det går mellan varje period, något som det hade varit bra att veta lite mer om.
Själv beskriver du dina tankar som en fixering och jag utgår ifrån att du då både syftar på intensiteten i dina tankar samt upplevelsen av att du ”måste få känna”. Sättet som du beskriver detta på, leder mig till å tro att det stundtals blir som en fix idé eller en tvångstanke som du har svårt att hantera. Det jag undrar är: Kan du känna igen detta beteende hos dig själv, från tidigare i livet, kopplat till detta område eller till andra?
Jag förstår att det du har gjort har medfört att du känner dig skamfull och att detta i sig har gjort att du inte har gjort det igen. Skam är en känsla som är kopplat till ens självbild och innebär att vi på något sätt upplever att vi i moralisk mening handlat fel i förhållande till någon annan. Konsekvenserna av detta handlande är att vi gärna känner att vi inte duger, att vi inte räcker till eller kanske viktigast – att vi inte känner oss älskade. Skamkänslor är därför både svåra att känna och för den delen kännas vid.
Att bryta sexuella mönster som man upplever som problematiska kan vara något som det svårt att göra på egen hand. Min rekommendation är att du söker hjälp hos en legitimerad psykolog som är van att arbeta med sexuella frågor. I en sådan kontakt vill du förhoppningsvis kunna reflektera kring vad dina tankar och känslor står för, om det finns ett mönster av motsvarande fixeringar från tidigare perioder i livet samt vilka konsekvenser det får för dig i relation till din flickvän.
Oavsett, lycka till!