2019-02-18
Deprimerad pappa som hotar att ta livet av sig
Min pappa (75 år) hamnar ofta i djupa depressioner, vid något tillfälle har han sagt till mamma att han ska ta bilen och köra ihjäl sig, vid något annat tillfälle har han bett henne gömma bilnycklar, tabletter så att han inte ska göra något dumt. Det lilla vi vet om hans depressioner är att han har haft en svår uppväxt, och att det oftast är detta som kommer över honom.
Han är också mycket rädd för att mamma ska gå bort före honom och att han blir kvar själv. Min mammas hälsa hänger på en skör tråd. Om det blir så att mamma går bort först, så är jag ganska säker på att pappa kommer att ta livet av sig. Vi (jag och min syster) har försökt prata med honom flertalet gånger om att gå till en terapeut, men han vill inte. Han är mycket inbunden och har svårt för att prata om sina känslor. Med mamma kan han öppna sig mer, men det räcker liksom inte till. Hjälp, vad ska jag göra?

Psykolog Therese Anderbro svarar:
Jag förstår att du är orolig och bekymrad över din pappas mående och funderar mycket på hur du och din syster ska kunna stötta och hjälpa honom både nu och senare ifall er mamma skulle gå bort. Du skriver att hennes hälsa ”hänger på en skör tråd”. Jag tolkar det som att hennes hälsa inte är så god utan att hon kanske till och med är sjuk och att det gör situationen mer angelägen. Angelägen inte bara för att hon har varit den enda er pappa har velat vända sig till utan också för att han uttryckt att han är mycket rädd för att bli ensam om hon går bort före honom.
Eftersom er mamma verkar vara den person som just nu bäst kan hjälpa er pappa tänker jag att ni ska prata med henne om detta (om ni inte redan har gjort det). Vad gör hon som verkar hjälpa honom? Prata med henne om er oro och om hon kan känna igen tecken på att han mår sämre. Vad tycker hon att ni ska göra?
Samtidigt som det låter som att er pappa i perioder mår väldigt dåligt och har tankar på att ta sitt liv så är han också hjälpsökande och signalerar att han vill leva eftersom han ber er mamma gömma bilnycklar och tabletter så att han inte kan fullfölja sina självmordsplaner. För mig låter det som att er pappa någonstans vet att självmordsimpulsen är övergående, att han kommer att må bättre imorgon eller om några dagar.
Och så är det för många, att självmordstankar och impulser kommer och går. De kan triggas av olika händelser eller av personens egna tankar och känslor i stunden.  Därför är det så viktigt att våga fråga en person som mår dåligt om den har självmordstankar. Tvärtemot vad man kanske tror så ökar det inte risken för att personen ska ta sitt liv utan kan istället faktiskt rädda personen.
Så om du och din syster misstänker att din pappa mår sämre, våga prata med honom och ta er tid att lyssna. Ställ gärna så kallade ”öppna frågor” (öppna frågor inleds ofta med ”hur” eller ”vad” och skiljer sig åt från så kallade ”slutna frågor” som man kan svara ja eller nej på) om hans mående och försök att lyssna utan att komma med råd eller förmaningar. Visa omtanke, att ni bryr er. Det kan räcka långt.
I boken ”Konsten att rädda liv – om att förebygga självmord” skriver psykiatrikern Ullakarin Nyberg mycket konkret om hur man kan hjälpa till att förebygga självmord, bland annat ger hon tips på hur man kan prata med någon som är självmordsnära. Boken tar också upp vilka signaler man ska vara observant på. Kanske kan boken vara till hjälp för er i detta?
Du skriver att din pappa har svårt att prata om känslor och inte vill söka psykolog. För en del kan det vara lättare att prata med någon på telefon. Därför tänker jag att det kan vara viktigt att ge honom telefonnummer dels till akutpsykiatrin där han akut kan få hjälp om han får självmordstankar, dels till de hjälplinjer som finns via olika organisationer som till exempel Mind och Suicide Zero.
Slutligen vill jag uppmana er att inte tveka att själva söka hjälp och stöd för att orka med att stötta er pappa. Jag vet att det kan vara mycket tungt och svårt att ha en anhörig som mår psykiskt dåligt och att man lätt glömmer bort sig själv. Anhöriga kan också vända sig till bland annat Minds hjälplinje för att få stöd och vägledning. Så kom ihåg att ni inte behöver klara detta själva utan våga sök hjälp.
www.mind.se
Mind självmordslinje 901 01
Äldrelinjen (Mind) 020-22 22 33
www.suicidezero.se
Jourhavande medmänniska 08-702 16 80
Varma hälsningar,