Jag ser saker som inte händer
Hej, jag är en tjej på 15 år. På det senaste har jag börjat se och höra saker som inte händer eller finns, jag har inte regerat så mycket på det tills idag då jag verkligen tänkte till.
I förrgår satt jag vid dörren i skolan och under lektionen när alla läste är jag nästan säker på att ng drog i handtaget eller knacka, så jag luta mig framåt och öppna men ingen var där. Vi har glasdörrar på våran skola och mina närmsta kompisar fråga senare varför jag öppna dörren när ingen var där.
Detta har hänt fler gånger jag kan ha svept blicken över ett föremål som, tex en spricka i taket som helt plötsligt börjar växa, om jag tittar bort och tittar dit igen så är sprickan helt normal.
Varför har jag börjat med det här? Kan detta vara en orsak av för lite sömn och stress eller håller jag på att bli galen?

Jenny Klefbom svarar:
Att man börjar uppleva verkligheten på annorlunda sätt kan verkligen bero på många olika saker. Just det du beskriver; att man kan se hur saker växer eller förändras i form eller färg är t ex en vanlig effekt om man tittar länge och intensivt på någonting. Prova till exempel att fixera blicken på översidan av din hand under ett par minuter utan att titta bort. De flesta människor upplever efter denna tid att handen ser helt grotesk ut, men svällande blodådror och andra märkliga egenheter. Men precis som du beskriver ser den helt vanlig ut igen om man bara tittar bort en stund och sen tittar tillbaka på handen.
En möjlig orsak bakom dina syn- och hörselvillor kan alltså vara att du har en stark vaksamhet på just sådana här avvikelser. Ju mer man grunnar på något, ju mer brukar man uppleva att man ser tecken på detta i omvärlden.
En annan förklaringsmodell är den du själv frågar om. Visst kan sömnbrist och stress leda till sådana här symtom. Faktum är att extrem sömnbrist leder till att man tappar ganska mycket av sin verklighetsförankring. Man kan tala om att man kan framkalla hallucinationer och psykosliknande symtom genom att förhindra någon att sova under lång tid. Även stress påverkar våra sinnen och kan leda till alla möjliga upplevelser.
Du undrar också över om det här är ett tecken på att du håller på att bli galen. Jag antar att du med det menar att du undrar om du håller på att utveckla en psykos. Som du förstår av alla mina exempel ovan så är det inte alls självklart att dina syn- och hörselupplevelser betyder att du har en psykos. Men visst kan de också betyda just det. Nu brukar inte psykoser bestå av enbart hallucinationer, utan de brukar också innebära att en hel mängd andra saker i ens liv förändras. Ofta är dessa förändringar så påtagliga att omgivningen märker att det är någonting som inte är sig riktigt likt med personen ifråga.
Jag skulle alltså, om jag var du, börja med att rannsaka mig själv. Finns det omständigheter i ditt liv som inte är bra; är det någonting som plågar dig? Tycker du själv att dina tankar, känslor eller livsmönster har förändrats mycket på sista tiden? Nästa steg kan vara att fråga dina föräldrar eller kompisar samma sak. Och känner du dig ändå inte trygg med de svar du får tycker jag att du ska vända dig till BUP och be att få prata igenom det du upplever, och få en bedömning av orsakerna bakom.
Med vänlig hälsning