Jag vet inte om jag älskar honom
Jag är gift med en man som är 34 år gammal, jag är 21 år och vi har gemensammt en dotter som är 2 år . Jag vet inte varför jag gifte mig så tidigt men kanske för att jag ville ha något nytt. Men problemet är att ofta känner jag att jag tycker bara synd om honom och inte älskar honom.
Han är snäll men han förstår inte mig riktigt bra utan han vill att allt ska gå som han tycker och han tycker tom att jag är lite för barnslig.
Ibland blir jag sur på vissa saker han säger men jag visar aldrig att jag är det alltså jag håller tyst bara för att inte skapa problem, för att om jag svarar så blir han lite för aggressiv.
Flera gånger har jag tänkt på att vi ska lämna varandra men sedan tänker jag på min dotter och tänker också på hur jag ska klara mig själv .
Jag mår dåligt av det ibland och har ingen att prata med. Behöver hjälp.

Mattias Lundberg svarar:
Jag tycker det är viktigt att du funderar över för vem du gör det du gör. Att göra saker för andra är bra så länge man inte glömmer bort sina egna behov helt och hållet. I dina rader låter det som att du har en obalans där mycket av det du gör just nu handlar om att du gör det för någon annan, dvs din man och din dotter. Att hela tiden ställa dina behov sist i kön skapar frustration och frustration blir belastning som i långa loppet blir svår att hantera.
I din fråga framgår inte om ni pratar med varandra om detta, men det finns en antydan till att du bär det mesta inom dig. Jag tycker det är viktigt att du vågar lyfta dina funderingar till ytan för att se om ni kan finna vägar till att utveckla ert förhållande åt rätt håll.
Kan ni inte komma vidare med det själva skall ni ta hjälp, till exempel av familjerådgivning eller en psykolog som arbetar med par.
I slutändan är det naturligtvis så att om ena parten INTE älskar den andra och man är i ett förhållande för att man tycker synd om den andra, då blir det sällan ett bra förhållande. Inte för dig, inte för maken och inte för din dotter.
Vänlig hälsning