Ointresserad av sex, är det något fel på mig?
Jag är en kille på 25 år. Jag tror det är något som är fel på mig för jag känner mig aldrig sexuellt attraherad av någon.
Jag har försökt och prata med familj och vänner men bemöts med ironi och sarkasm. Problemet är att jag vill leva i en relation, bli kär, kanske skaffa familj. Men jag är inte intresserad av sex. Jag känner mig utanför och udda och vet inte vad jag ska göra.

Psykolog Maria Nordström Lindhe svarar:
Lust och intresse för sex varierar från person till person och kan också variera genom olika perioder i livet. Det finns ingen nivå av sexuell lust och aktivitet som är normal men det finns starka normer och värderingar kring det, och det är ledsamt att höra att du blivit offer för dem på ett negativt sätt.
Jag tycker det är modigt av dig att du stått upp för dig själv och förklarat hur du känner för personer i din omgivning. Det är annars lätt hänt att anpassa sig efter andras förväntningar och kanske till och med göra saker som man egentligen inte känner för. Så fortsätt stå upp för dig själv som du gör!
Ibland kan det finnas bakgrundsfaktorer som bidrar till låg sexuell lust, medicinska eller psykologiska. Om man exempelvis haft svåra erfarenheter runt sex, varit med om trauman eller plågas av svår skam eller blygsel kan det hämma lust. Men det kan också vara att man faktiskt helt enkelt inte känner någon dragningskraft till det.
Eftersom du skriver att du aldrig känt dig sexuellt attraherad av någon skulle det kunna vara så att du är asexuell. Jag utvecklar detta nedan men uppmanar dig att samtala med någon kunnig inom området för att utforska om så är fallet eller ej.
Lite förenklat används begreppet asexuell för att beskriva en person som i sin grundupplevelse aldrig eller under en period inte känner sexuell attraktion, sexlust eller önskan om sexuell aktivitet med någon annan. Precis som du skriver kan man vara asexuell men ändå vilja leva i en nära kärleksrelation. Vidare kan man såklart även njuta rent kroppsligt av sexuell stimulering och få orgasm, till exempel genom onani. Det finns även begreppet autosexuell för att beskriva dem som bara vill ha sex med sig själv.
RFSU är specialiserade på sexuell rådgivning och jag rekommenderar dig att kontakta dem om du vill veta mer om asexualitet. RFSU och The Asexuality Visibility and Education Network tillhandahåller även nätverk för asexuella. Via dessa nätverk kan du förhoppningsvis hitta personer som har liknande erfarenheter och upplevelser som du. Att få möta likasinnade och se att man varken är ensam eller avvikande kan ofta göra att man mår mycket bättre. Och vem vet, kanske kan du även hitta en potentiell partner som precis som du söker en kärleksrelation utan sexuell samvaro.
Vänligen