2009-11-10
Ensamhet
Min man sa efter 23 år att han ville separera. Har bott ensam nu i 8 månader och har försökt få min man tillbaka men han har sagt att jag ska hitta någon annan för han kommer inte tillbaka.
Vi har en dotter som nu ska bli mamma och har en man. Jag är väldigt ensam har inga väninnor, såg nu en bostad i samma hus som min syster bor i men då säger min syster att det kanske inte är så bra att jag flyttar dit för tänk om vi blir osams. Med andra ord, jag är väldigt ensam.
Om jag inte hade mitt jobb under veckan vet jag inte vad jag skulle göra, det är värst med helger och jag bävar för långhelger. Jag vet inte vad jag ska göra, jag är 57 år och det är inte så lätt att hitta nya vänner eller en ny man.

Liria Ortiz svarar:
Du går igenom en stor omställning i ditt liv och det är som du skriver inte lätt att i vuxen ålder skaffa sig vänner och hitta en ny man, det kräver ofta ansträngning och man kan känna sig ganska vilsen om hur man går tillväga.
Upplevelsen kan vara att alla är så upptagna med sina liv och ointresserade av lära känna nya människor, samtidigt som många i din ålder är i en fas i livet då man är i uppbrott och nyorienterar sig, barnen har blivit vuxna och skilsmässor inträffar, och behovet att hitta nya sociala nätverk finns hos många.
Jag tolkar ditt brev som att du beslutat dig för att gå vidare i ditt liv, frågan är snarare hur du ska göra. Jag föreslår dig tre sätt som du kan använda samtidigt, och som jag tror kan vara till hjälp för dig.
Första sättet, bygg dig på ett målmedvetet sätt ett nytt nätverk. Börja med att med hjälp av papper och penna rita en karta över din krets av människor: familjen, släkten, bekanta, vänner (även de som du inte träffat på lång tid) och andra, som finns omkring dig, till exempel arbetskamrater och grannar.
Ett sätt att göra detta kan vara att du gör en så kallad nätverkskarta, rita en cirkel och skriv ditt namn i mitten, skriv sedan namnen på människorna omkring, de som står dig närmast, nära dig och de andra längre ut i cirkeln. Efter att du gjort detta, fundera på vilka som verkar vara intressanta personer som du vill lära känna eller umgås oftare med. Betrakta de människorna som din ”vänpotential”, du kommer förmodligen bli överraskad över hur många de är.
Fundera i nästa steg hur du ska gå tillväga, till exempel att bara höra av dig, bjuda hem någon eller föreslå ett gemensamt biobesök. Att skaffa sig vänner i medelåldern kräver ofta ett målinriktat ”arbete” och en del mod att vara okonventionell, men kom ihåg att det inte bara är du som längtar efter en större krets av människor omkring dig. Du kommer nästan alltid att få uppskattning när du visar intresse för andra och vill lära känna dem.
Andra sättet, fundera på vad som är ett gott liv för dig, vad som ingår i ett aktivt och socialt stimulerande liv, som du ser på det. Lista detta i en tabell, och utforska sedan om det finns personer eller föreningar i din närhet som ägnar sig åt det som intresserar dig och kontakta dem. En annan möjlighet är att du startar själv en grupp kring en fråga eller en aktivitet som intresserar dig.
Tredje sättet, kan verka stå i motsatsförhållande till det första och andra sättet men som jag ser på det förstärker de varandra och kan det ge dig en annan sorts verktyg för att vara i ensamheten på ett bättre sätt. Det handlar om att du ska kunna hitta en balans mellan att uppskatta umgänge och att trivas i ensamheten.
Börja med att när du är ensam behandla dig som du vill bli behandlad av en kära vän, var generös mot dig: laga till exempel en god middag, bjud dig på bio eller ta en promenad i den vackraste omgivningen där du bor.
Observera också dig själv när du är hemma på helgerna, och gör detta med det vi kan kalla för ”de små njutningarnas glasögon”. Det jag menar är att du på ett bildligt sätt ska ta på dig dessa ”glasögon” och med hjälp av dem uppmärksamma och skriva ner alla små vardagliga saker du njuter av, till exempel att duscha, dricka ditt morgonkaffe, känna värmen av solen eller se på himlen utanför fönstret.
Träna dig sedan i att öka intensiteten i upplevelsen av de här njutbara vardagliga små sakerna. Hur? Genom att vara mer medvetet närvarande i de här stunderna.
Ett exempel, säg att du njuter av din frukost, då ska du ägna mer tid än vanligt åt detta, koncentrera dig på det som är njutbart i det du gör: kaffets smak och doft, morgonens tystnad och så vidare. Beskriv gärna tyst för dig själv det du njuter av, det förstärker upplevelsen.
Ett annat exempel: När du promenerar på en vacker plats, koncentrera dig på det du ser, sätt ord på det, gå in i den goda känslan du får och säg till dig själv: Just nu njuter jag av att se färgerna i trädet, just nu är livet ok. Kräv inte av dig själv att du ska må jättebra i stunden, nöj dig med att livet just i den stunden är ok.
Uppmärksamma också och skriv ner personer, platser och händelser som du är tacksam över att de finns i ditt liv. Summera en gång i veckan det du uppskattat i veckan och känt glädje över det. Se till att det finns mer av det under den kommande veckan eller veckorna, och inte minst, ge dig själv beröm över de förändringar i ditt liv som du gjort i riktning mot hur du vill att det ska bli på sikt, och uppmärksamma både de små och stora stegen.
Läs även artikeln Mindfulness - medveten närvaro här på Psykologiguiden.
Varma hälsningar och lycka till!