Hur kan man göra när ens föraldrar bråkar
Min föräldrar grälar hela tiden och pappa hotar med att flytta det är jobbigt och min lilla syster som är tio börjar gråta när dom grälar. Det känns jätte jobbigt som en klump i magen

Psykolog Ingrid Gråberg svarar:
Nästan alla föräldrar blir osams och grälar någon gång ibland, men det som du beskriver går utöver det vanliga. Att gräla mest hela tiden och på ett sätt som gör att ni barn blir rädda och ledsna är verkligen inte okej. Ni ska inte behöva gå omkring med en klump i magen på grund av att era föräldrar bråkar.
Eftersom din lillasyster gråter i samband med bråken kan man tycka att åtminstone någon av föräldrarna borde inse att det är jobbigt för er. Men de kanske inte förstår att de jobbiga känslorna kan finnas kvar långt efter det att grälet är slut. Det kan också vara så att de vuxna vet att bråken skadar barnen, men att de inte själva klarar av att lösa sina problem.
Jag tänker att du och din familj behöver få hjälp på något sätt. Är det möjligt för dig att prata med någon av dina föräldrar vid ett lugnt tillfälle och berätta hur du känner? Om inte, eller om det inte hjälper, tycker jag att du ska prata med någon annan vuxen som du har förtroende för. Det kan vara en släkting, en granne, en lärare eller skolkuratorn till exempel. Förhoppningsvis kan du då få hjälp att övertyga dina föräldrar om att det måste ske en förändring.
Du kan också ringa, chatta eller mejla till BRIS, Barnens Rätt i Samhället. Det kostar ingenting och man kan vara anonym, det vill säga du behöver inte säga vad du heter eller var du bor, och den som svarar kan inte se vilket nummer du ringer ifrån.
Vänliga hälsningar