2009-11-27
Har gjort slut med den jag älskar
Har gjort slut med min kille efter många om och men. Älskar han över allt annat, han är den enda kille jag vill leva mitt liv med, allt är perfekt! kanske lite för perfekt... Aldrig han har sårat mej på något sätt. Jag var allt för han, att göra slut var det hemskaste saken som kunde hända honom!
Det är så mycket som pågår i mitt huvud just nu. Känner att jag behöver hjälp.
Det känns som att jag inte längre känner mej själv.. Jag är nu 19 år och tänker redan att livet snart är över, jag har inget jobb, men vill ha barn, vill självklart att killen jag gjorde slut med ska va pappan. Vi har försökt få barn i 1 år men har inte gått.
Jag älskar att flörta, har sårat han många ggr pga av det. (har aldrig varit otrogen genom sex) Jag vet inte varför jag gjorde slut, en vän till mej sa att jag kanske hade mycket press på mej, eftersom han är så perfekt och aldrig gör några fel medan jag är lite tvärtom.
Vill inte göra mitt livs misstag som jag känner att jag kanske redan gjort..., men känns lite bra att va singel så man kan tänka igenom hur man vill göra.
Jag funderar ofta på livet, att jag aldrig mer kommer ha fler killar än han. Att jag inte kommer någonstans i livet. Har mycket saker jag vill göra som jag inte kan pga av att jag inte har några pengar. Tex resa, träffa vänner långt upp i Sverige osv.
Känns oxå som att jag inte känner mej själv.
Jag behöver hjälp. Hur ska jag göra så att det blir bra för både mej o min älskade? Ska jag ta tillbaka han o försöka ännu en gång, eller ska jag låta han va?

Philip Weiss svarar:
Det låter som om du befinner dig i en krissituation där du varken vet ut eller in. Som jag förstår så det svänger du mellan att stundtals vara ok med ditt beslut och din tillvaro till att starkt ifrågasätta om du gjort rätt. I denna osäkra och ambivalenta livssituation ökar tvivlet på hela din tillvaro.
Om jag ser det utifrån en positivt utgångspunkt så får du upp alla viktiga livsfrågor på agendan. Frågor som vem är jag? Mitt liv har ett slut - är ändligt och utifrån den vissheten så är det viktigt att leva ärligt och göra bra val.
Du har inget jobb och det är också en viktig fråga inte bara utifrån ekonomin utan också vad du vill jobba med och eventuellt utbilda dig till.
Frågan om barn och föräldraskap är också en viktig livsfråga.
Synen på relationer och var gränsen går för vad som är otrohet och vad som är ok när det gäller kontakt med andra män är också en viktig moral- och livsfråga. Som du märker så kommenterar jag inte din fråga om du gjort rätt i att göra slut, utan försöker belysa var jag tror att du befinner dig i ditt liv. Det kunde lika gärna handla om att att du påbörjat en utbildning som du kommit på att du vill avsluta och så blir du osäker på om ditt beslut är rätt.
Varje människa behöver utveckla sin inre röst som har flera namn. Intuition, inre kompass, inre övertygelse osv. Det gör man i relation till framförallt de människor vi har nära oss samt i relation till de erfarenheter vi gör i våra liv. Detta bygger på vår självkänsla som ger oss en tryggare plattform. Självkänslan guidar oss mer eller mindre rätt i livet. I efterhand kan vi utvärdera och som det så vackert heter lära av våra erfarenheter.
Jag tror att du skulle ha hjälp av att tala med en leg. psykolog eller leg. psykoterapeut några gånger. På www.UMO.se finns det legitimerade behandlare som har mycket erfarenhet av att möta unga män och kvinnor i livssituationer som din.
Lycka till!