Min chef har gjort att jag tappat livslusten
En ny chef sedan 4 år har gjort att jag tappat livslusten totalt. Jag är man, akademiker o har arbetat många år men denne chef har hela tiden ifrågasatt min kunskap, min kompetens, ja allt jag gör dagligdags på jobbet. Nyexaminerade nyanställda medarbetare får mer befogenhet, ansvar o beslutanderätt än mig trots att jag arbetat på denna arbetsplats i mer än 10 år.
När jag tar upp det med vederbörande blir han agressiv. Nu är jag helt nere i skorna och orkar inte ens söka nya jobb. Har tappat självkänslan helt. Har pratat med facket, både centralt o lokalt, med personalchef, företagshälsovård etc utan att få någon som helst hjälp. Kan lägga till att det gick bra för mig ända tills denne person anställdes som chef!
Han är lite (ö)känd bland flera medarbetare men ingen vill/vågar säga något. Funderar nu på att säga upp mig, trots att jag ännu inte har något nytt jobb. Känns osäkert dock, men jag orkar snart inte mer och vet inte hur jag ska hantera situationen. Är 50+ så nytt jobb är kanske inte så lätt att få. Känner dock att det påverkar min självkänsla o vet inte hur jag ska göra.

Staffan Carazo svarar:
Det låter som en jobbig situation du hamnat i. Det första jag tänker är att du inte skall låta dig bli så nerkörd och bitter att du förändras till en sådan negativ person att det kan ”bekräfta/rättfärdiga” din chefs behandling av dig.
Det låter som du redan försökt att ta upp problemet med honom utan att det gått så bra. Det finns i vilket fall en bra hemsida om arbetsplatskonflikter som jag kan rekommendera dig: www.arbetsplatskonflikt.av.gu.se. Det finns många artiklar och goda råd på denna hemsida.
Försök att betrakta problemet som en möjlighet till personlig utveckling och försök att förstå dina egna reaktioner och din chefs behandling av dig på ett så konstruktivt sätt som möjligt. Se upp för att hamna i aggressiva, bittra och/eller hämndlystna reaktioner. Möt dina motgångar med rak rygg. Om du är en bra person finns det ingen ursäkt att behandla dig illa.
Om du börjar bete dig argt eller udda genom att dra dig undan och/eller bli uppgiven finns det större möjlighet för honom att behandla dig därefter. Sök upp en psykolog genom företagshälsovården för att få några konsultationer med en neutral och professionell person.
Det låter som en god idé att söka dig en annan arbetsplats (eller omplacering så att du får en annan chef) och göra det innan du blir alltför nergången.
Läs in dig ordentligt innan du går på anställningsintervjuer och ta hjälp av någon att prata med innan. Öva gärna med några rollspel inför intervjun.
Tala inte illa om din chef/arbetsgivare. Utgå istället för vad som ligger i ditt intresse. Om du arbetat mer än 10 år på nuvarande arbetsplats så är det kanske dags att söka dig någon annanstans i vilket fall?
Fråga någon du litar på om det kan finnas andra skäl till din chefs behandling av dig som du kanske själv inte sett (och du eventuellt kan göra något åt).
Försök behålla din ödmjukhet inför egna svagheter, samtidigt som du inser att en chef också kan ha brister. Sök en god plats i ditt privatliv (goda intressen, rekreation, vänner). Och en trygg och rättvisare plats i arbetslivet.
Lycka till!!
Med vänliga hälsningar,