Depression - vart ska jag vända mig?
Jag är en tjej på 30 år som återkommande haft mer eller mindre djupa depressioner sedan jag var 17 år. Förra året då jag var mamma sen 9 månader och sambo var det värsta jag varit med om.
Jag orkade ingenting äta dusch städa diska mm mm. Jag höll skenet uppe väldigt bra. Min sambo och jag separerade i oktober då han inte hade nån förståelse för mitt tillstånd, han tyckte att jag skulle rycka upp mig, som om jag inte skulle gjort det om jag kunnat.
Efter vår separation fick jag hjälp av en doktor och träffa en psykolog några ggr men vi könde båda att hon inte var rätt för mig. I samband med det fick jag också antidepressiv medicin som hjälpte ganska bra jag fick saker gjorda hemma som jag inte orkat på flera år. I sommar slutade jag äta medicinen då både min doktor och mor som är sjuksköterska tyckte det.
Nu känner jag iaf att jag är på väg åt samma håll igen.....och jag vet inte hur jag ska få rätsida på mitt liv om inte för min egen skull så för min underbara dotter. Det är tyvärr så illa att jag knappt orkar med henne den tid hon är hos mig, vilket är varannan vecka.
Jag vet inte vilken typ av hjälp jag bör skaffa mig och orkar inte söka på egen hand. Vart skall jag hitta flera typer av terapiformer på samma ställe så jag kan hitta någon för mig?

Philip Weiss svarar:
Att få barn är både fantastiskt men också en krävande period i ens liv och i ens nära relationer. Att du blir mer deprimerad än någonsin är kanske inte så märkligt med tanke på att du har en sårbarnhet som gör att du reagerar med depression. Sannolikt, men det skriver du inget om, så är det yttre belastning som gör att du blir nedstämd. Att få barn kan då bli en sådan belastningssituation. Du ställer i slutet av ditt mail frågan: - Jag vet inte vilken typ av hjälp jag bör skaffa mig och orkar inte söka på egen hand. Vart skall jag hitta flera typer av terapiformer på samma ställe så jag kan hitta någon för mig? -
Egentligen tycker jag att du själv har svarat på din fråga tidigare i ditt mail. Så här tänker jag - varför inte ta kontakt med den läkare som tidigare hjälpte dig? Du kanske under en period ånyo behöver äta antidepressiv medicin. Din läkare skulle kanske kunna remittera dig till en ny psykolog eller psykoterapeut där "kemin" stämmer.
Man skall inte behöva vara så nere och inte orka med för en själv viktiga saker i livet som att ta hand om sitt barn. Så kortsiktigt behöver du komma på fötter igen så att du orkar företa dig saker och vara mer aktiv. På längre sikt behöver du säkert förstå varför du återkommande blivit deprimerad sedan 17 års ålder. Den förståelsen kan leda fram till att du mer långsiktigt "vaccineras" mot depressioner framledes. Hälsningar