Min frus psykolog säger att jag har psykopatiska drag
Hej, Jag och min fru befinner oss i skilsmässa på hennes initiativ. Min fru går i terapi hos psykolog (via landstinget) och jag har fått samtalsstöd hos psykolog via min arbetsgivare.
Egentligen behöver det skrivas jättemycket för att få en bild av oss, men jag vill egentligen ställa en fråga efter att vi igår möttes bra och samtalade. Då sa hon att hennes psykolog tidigt i deras terapi hade bildat sig en uppfattning om mig och att jag hade psykopatiska tendenser och som jag förstått har varit av uppfattningen att hon bör skiljas ifån mig.
Min fru har en längre tid tryckt på mig för att gå hos psykolog för att reda ut även mitt innre. Jag har försökt på olika sätt, men inte lyckats få det via landstinget då de ej anser att jag har behov av det. Jag har betalat några privatbesök och har sedan haft den förmånen att min arbetsgivare har gett mig psykologstöd sedan i våras då jag mår väldigt dåligt av skilsmässan och allt runtomkring den.
Min fru berättade igår att hennes psykolog sa att hon tror att jag ljuger när jag säger att jag träffar en psykolog, även då min fru insisterade på att hon trodde på mig.
Jag tycker det är väldigt märkligt att en psykolog kan säga så mycket om en person som hon överhuvudaget ej har träffat.
För övrigt har jag pratat med min psykolog om det här att jag skulle vara psykopat och enligt henne finns det absolut ingenting som tyder på det.

Ingrid Gråberg svarar:
Generellt sett är det inte märkligt att en psykolog uttalar sig om personer utan att ha träffat dem. Det är till exempel precis det som vi ofta ägnar oss åt här på Fråga psykologen. I vårt fall utgår vi ifrån den begränsade informationen som finns i ett kort brev och i andra sammanhang utgår man ifrån någons muntliga beskrivning av en person eller situation. Självklart kan man inte göra några säkra bedömningar utifrån ett så pass begränsat underlag, utan det handlar mer om spekulationer/funderingar och kvalificerade gissningar.
Vad som hänt under din frus terapitimmar har vi ingen aning om. Vi vet varken vad som sagts mellan din fru och psykologen eller i vilket sammanhang. Det enda vi vet är hur du har uppfattat din frus tolkningar av psykologens uttalanden. Bedömningen att du skulle ha psykopatiska drag får du därför kanske ta med en nypa salt.
Det jag upplever som mer allvarligt och väldigt märkligt är att din frus psykolog hävdar att du ljuger – trots att din fru är tydlig med att hon tror på dig. Här skulle man definitivt vilja bringa klarhet i frågan. Först och främst få bekräftat om psykologen verkligen har hävdat att du ljuger och i så fall på vilka grunder hon gjort det. Problemet är att du inte bara kan ringa dit och fråga. På grund av sekretessen får psykologen varken bekräfta eller dementera att din fru är patient hos henne och än mindre yppa något om vad de pratat om.
Din enda chans att få vetskap och upprättelse är om din fru ber att få bjuda in dig till en terapisession eller ber psykologen att prata med dig per telefon. Eftersom du och din fru hade ett bra samtal häromdagen, så kanske detta inte är helt omöjligt.
Hälsningar