Kan vår 15-månaders dotter ta skada av att vara ifrån oss i 2 veckor?
Jag och min man planerar att åka på semester själva under två veckor i sommar. Vår dotter, som är 15 månader, kommer att vara hos min mamma, hennes mormor som hon träffar regelbundet. Vi undrar om hon kan ta skada av att skiljas från oss under så lång tid och i så fall; kan vi göra något för att förbereda henne, hur kan vi hjälpa henne om hon blir skadad?

Ingrid Gråberg svarar:
Två veckor är en mycket lång tid för ett så litet barn. Det är lång tid för barnet att vara ifrån sina föräldrar och även en lång tid för föräldrar att vara ifrån barnet.
Å ena sidan ser jag det som ett sundhetstecken att ni funderar över eventuella konsekvenser av en 2-veckors skilsmässa från er dotter. Å andra sidan blir jag bekymrad över att ni på fullt allvar verkar vara beredda att åka på semester trots att det skulle kunna skada flickan. Jag kan inte tolka det på annat sätt, när du frågar hur ni ska hjälpa henne om hon blir skadad.
Nu behöver ju inte er dotter få några men alls av separationen från er, om hon är van att vara tillsammans med sin mormor (och om mormor tar hand om henne på bästa sätt), men en stor förändring blir det onekligen för alla inblandade parter. Det är skillnad att som mormor umgås en stund lite då och då med sitt barnbarn och att ha hand om det dygnet runt i två veckor. Och det är naturligtvis en stor omställning för såväl er föräldrar som för er dotter.
Du undrar om ni kan förbereda er dotter inför separationen. Ni kan förstås inte förbereda henne genom att prata om den förestående resan. Ett barn på 15 månader lever här och nu. Barnet har ingen uppfattning om hur lång tid en vecka eller en dag är och det har ingen aning om vad begreppet semester betyder. Det ni däremot kan göra är att umgås mycket med din mamma och låta henne sköta allt från matning till läggning under ert överinseende, så att hon är väl införstådd med alla rutiner och att er dotter är van vid att bli omhändertagen av sin mormor.
Om ni successivt fasar in mormor i alla rutiner kan ni göra separationen mindre kännbar. När ni sedan kommer hem igen efter två veckors frånvaro, så är det ni som ska fasas in och mormor som ska fasas ut. Genom att undvika abrupta övergångar kan ni minska riskerna för att separationen ska få negativa konsekvenser.
Men hur mycket semester blir det för er om ni ska oroa er för eventuella skadeverkningar? Jag vet inte vad som ligger bakom era semesterplaner, om ni känner att ni verkligen behöver tid för er själva efter en lång räcka av vaknätter eller om det har dykt upp ett gyllene tillfälle som ni inte vill missa.
Ett sätt för er att både få miljöombyte och egen tid, utan att samtidigt behöva oroa er för hur dottern har det, skulle kunna vara att ta med din mamma på resan och anlita henne som barnvakt av och till. Ni behöver ju inte dela rum med henne precis, ni skulle inte ens behöva bo på samma hotell.
Vänlig hälsning,