Vår mamma är besvärlig
Hej! Min mamma bor tillsammans med min systers familj sedan 6 år tillbaka. Hon har börjat blanda sig i allt och alla i familjen mår dålig. Hon har gått så långt som hon vill att min syster ska skilja sin från sin man eftersom han duger inte i min mammas ögon.
Varje gång när vi träffas diskuterar hon min systers man. Jag orkar inte lyssna på henne och försöker säga det till henne att hon inte må bra. När hon hör detta hotar hon med att hon inte vill se oss mer, dvs sina barn. Jag känner att vi behöver hjälp. Nu har vi hittat en lägenhet och hon ska flytta om ett par veckor. Det känns så himla skönt! Kan du ge oss råd om hur vi ska göra?

Ingrid Gråberg svarar:
Att ni har ordnat med en egen lägenhet åt er mamma låter som en mycket bra åtgärd. Det kommer åtminstone leda till att hon får minskad insyn i din systers familj. Däremot är det inte säkert att er mamma helt kommer att upphöra med sina negativa kommentarer om sin svärson.
Det framgår inte i brevet varför din mamma flyttade in till din syster och inte heller framgår det hur era relationer till mamma såg ut tidigare. Var det din syster som råkade ha ett stort hus och såg fördelarna med närhet till barnvakt och eventuella hyresintäkter? Eller förbarmade sig din syster över er mor på grund av att hon hade blivit änka, sjuk eller hamnat i ekonomisk knipa? Har mamma alltid haft en tendens att lägga sig i era liv lite för mycket? Eller upplever ni att hon blivit, mer eller mindre, personlighetsförändrat under de senaste sex åren?
Om ni upplever att er mor har förändrats mycket så behöver ni fundera över vad det i så fall kan bero på och vilka hjälpbehov hon kan tänkas ha. Kan hon till exempel vara deprimerad eller håller hon på att utveckla någon åldersrelaterad sjukdom? Behöver hon gå i terapi, äta medicin, få vitamintillskott, börja med någon aktivitet, träffa vänner…?
Är det snarare så att era relationer till er mor aldrig varit helt problemfria, så rekommenderar jag i första hand att ni motiverar henne till att följa med er till en familjeterapeut. I annat fall måste ni själva, du och din syster, fundera ut hur ni ska lyckas få er mamma att förstå hur ni upplever hennes ältande om svärsonen. Undvik att antyda att mammas beteenden skulle bero på att hon inte mår bra. Utgå istället från vad hennes uttalanden gör med er, exempelvis: När du pratar illa om X, så känner jag mig arg och ledsen.
Skulle det vara så att hon vägrar att följa med till en terapeut och heller inte förstår och accepterar det ni säger – hur tydliga ni än är – ja, då måste ni fundera över vad ni står ut med och i vilken omfattning.
Vänlig hälsning,