Min kille sexchattar med andra
Jag har varit tillsammans med min kille i tre år. Har ertappat honom flera gånger med att skriva sexuellt och ge komplimanger till andra tjejer. Jag har konfronterat honom om detta och får svaret att han tycker det är roligt och spännande. Han säger att han har svårt att sluta och slutar en period för att sedan börja igen. Han har även berättat att han har ett behov av att få prata med andra på det sättet.
Jag känner mig bara ledsen. Behöver han hjälp för sitt beteendemönster? Kan jag göra något och ska jag stanna kvar i relationen?

Psykolog Marina Järvinen Katz svarar:
Det digitala samhället erbjuder långt fler möjligheter än förr att ha intima konversationer och flirta med andra än sin partner. Gränserna för vad som anses vara otrohet är kanske mer diffusa.
Din killes beteendemönster behöver inte i sig vara något problematiskt så länge hans digitala flirtande sker med samtycke från samtliga berörda parter, och så länge det inte går ut över hans övriga liv. Om han själv upplever det tvångsmässigt, som någon form av beroende, kan det förstås vara bra för honom att ta hjälp av någon professionell för att bryta mönstret.
Utifrån din beskrivning har ni dock ingen överenskommelse om en öppen relation, han går bakom din rygg och hans beteende sårar dig. Det innebär att han inte har ditt samtycke. Det blir en konflikt mellan era behov – hur viktigt är det för honom att få ha digitala sexuella kontakter med andra och hur viktigt är det för dig att ni är ”exklusiva” i er relation?
Finns det någon kompromiss som vore okej för båda? Som det ser ut nu är ingen av er tillfreds, och risken är att han fortsätter sexchatta men försöker dölja det, och din tillit till honom undergrävs.
Om du inte accepterar hans kontakter med andra och han inte är beredd att sluta med sitt beteende, är det svårt att se att ni i längden kommer att trivas ihop och det kan vara bättre att avsluta relationen.
Vänlig hälsning