Kan jag få honom sluta vara poly?
Jag är sedan några månader ihop med en kille. Jag är så kär och lycklig men det finns ett problem. Under ett samtal berättade han att han är poly när det kommer till sex. Han säger att han älskar mig och älskar att ha sex med mig, men att han är väldigt liberal när det kommer till just sex och att han gärna har andra tjejer att ligga med. Han sa även att han alltid komma fråga mig innan han börjar ligga med någon, så att det känns okej för mig, vilket så klart är fint och jag är glad att han är ärlig.
Dum som jag är så gick jag ju med på det, man kanske skulle testa. Men nu i efterhand så förstår jag hur pass monogam jag är. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ligga med någon annan, jag är ju med honom av en anledning.
Sedan han nämnde detta så har jag fått en fruktansvärd panikångest, illamående och jag har börjat äta dåligt. Sover även dåligt om nätterna. Jag tänker ständigt på hur han ligger med andra, både främmande tjejer och med sina tjejkompisar. Tänk om han blir kär i någon av dem?
Jag mår fruktansvärt dåligt av detta. Jag vill ju försöka förstå honom och hur han tänker och känner. Jag vill självklart att han ska vara lycklig och egentligen vill jag inte ha något emot att han ligger med andra, det är ju egentligen bara sex, det emotionella har han ju med mig. Men jag blir så svartsjuk av bara tanken.
Kan man lära sig att bli av med svartsjukan? Och jag som är så pass monogam, kan jag verkligen leva med att han fortsätter att vara poly? Eller kan jag få honom att sluta vara poly?

Psykolog Sofia Viotti svarar:
Hej!
Du har många frågor om det kommer att fungera för dig att vara tillsammans med din pojkvän om han fortsätter ligga med andra. Och det finns inga svar på det utanför dig själv. Just nu beskriver du många ångestsymtom – panikångest, illamående, tappande av aptit och sömnproblem. Jag undrar om situationen även väcker känslor mot honom? Ibland så upplever vi kraftig ångest när vi inte tillåter oss eller inte kommer i kontakt med känslor som finns under ångesten – som sorg eller ilska. När vi väl är i kontakt med dessa mer grundläggande känslor så är det lättare för oss att veta vad vi vill.
Sedan är ju livet komplext och det vi känner oss okej med just nu är vi inte alltid okej med om några månader. Och vi har alltid rätt att ändra oss. Så frågan är om du just nu är okej med läget? På det du beskriver så låter det som att din pojkvän ännu inte har sex med någon annan. Så innan det sker så är det ju svårt för dig att veta hur det kommer kännas för dig. Så frågan är om du är beredd att undersöka det eller om det känns för långt ifrån hur du vill ha det.
Du undrar om man kan lära sig att leva med detta upplägg i en relation när man själv är monogam och blir svartsjuk. Jag tänker att man kan lära sig leva med i stort sett allt, frågan är bara till vilket pris.
Du tycker att det är jobbigt och du blir svartsjuk. Det kan vara något som minskar genom att du blir mer van och genom att ni har en öppen kommunikation runt det som händer. Men det är inte säkert att det blir så. Det kan också vara så att du tycker att det är värt att känna jobbiga känslor för att de härliga känslorna av att vara med honom överväger, eller så blir det inte så.
Du behöver helt enkelt undersöka hur det blir för dig och överväga om det är värt det. Det du däremot inte kan styra över är att du känner saker. Oavsett hur mycket du inte skulle vilja bry dig om att han ligger med andra, så är det vad du gör. Just nu i alla fall.
Allt gott!