Jag kan inte ta in ny information!
Jag var 15 år när jag kom till Sverige och hade massa olika symtom och fick efter flera sjukhusbesök, äntligen diagnosen PTSD. Jag fick då också sömnmedicin eftersom jag hade många mardrömmar och svårt att sova.
När jag var 16 år gick jag till en terapeut som hjälpte mig mycket med min ångest och mina negativa tankar. Jag gick till henne tills jag var 18. Det som jag inte fick hjälp med var mina koncentrationssvårigheter och minnesproblem.
Jag kan inte komma ihåg saker som man ska komma ihåg, jag kan inte lära mig nya ord, ta in ny information, kan inte läsa böcker och texter utan att min hjärna känns tung och varm/het.
Jag går nu i gymnasiet på ett förberedande program som jag gärna vill klara av, men jag känner mig mycket frustrerad och det känns som om jag inte kan fortsätta skolan eftersom min hjärna känns frusen och inte kan ta in information.
Ofta kommer jag inte ihåg vad jag har skrivit eller vad läraren har sagt på lektionerna. Allt det här har bromsat min språkutveckling och inlärning. Jag vet inte vad ska jag göra. Jag har pratat med syven och skolkuratorn för att få hjälp, men den hjälpen räcker inte.
Jag tror inte heller att en terapeut skulle kunna hjälpa mig eftersom jag inte längre upplever några negativa tankar.
Jag vill inte hoppa av skolan men jag vill heller inte vara i en situation där jag inte lär mig någonting. Allt det här leder till en osäker framtid. Jag behöver ha en framtid. Jag kan inte förklara mer än så här. Finns det någon hjälp?

Psykolog Sabina Gušić svarar:
Hej och tack för din fråga!
Jag tycker du förklarar din situation bra. Det krävs mod att gå i behandling för svåra minnen och tankar. Jag är glad att du vågade göra det och att du mår bättre. Jag vet inte mycket om just din historia men jag har träffat många unga som flytt och som kämpat med liknande svårigheter. Det är inte bara svåra minnen som påverkar hur man mår utan också oro för uppehållstillstånd, framtiden och ens familj och vänner.
Det är svårt att lära sig ett nytt språk och nya vanor. I början när man kommit till Sverige kan man tänka mycket på det som hänt tidigare och man längtar tills man får en säker vardag. Jag vet dock att när praktiska saker ordnat sig så kan man bli väldigt trött och utmattad av all stress som man gått igenom. Fundera om detta kan stämma in på dig?
Även om du fått hjälp med dina minnen så kan det fortfarande vara så att du bär på trötthet kopplat till allt du behövt klara av eller till oro över andra saker som rör till exempel din familj eller framtiden. Det kan påverka hjärnan och man har svårt att sova, fokusera och koncentrera sig.
Du skriver att du fick diagnosen PTSD – posttraumatiskt stressyndrom. PTSD är vanligt efter krig och flykt och innebär att man ofrivilligt minns svåra saker och har jobbiga tankar och känslor. Man försöker undvika allt som kan påminna en om det svåra man varit med om. PTSD innebär också att man har svårt att sova, koncentrera sig och att man ofta känner sig spänd.
Nästan alla med PTSD har svårt med minnet och kan till exempel glömma vad man läst eller var man lagt sina nycklar. Detta beror på att hjärnan har varit belastad med stress och jobbiga minnen. Detta kan fortsätta vara ett problem även om man fått hjälp med svåra minnen.
Av din fråga förstår jag att du är ambitiös och kämpar att klara av skolan. Eftersom det är viktigt för dig så är det lätt att du blir hård mot dig själv när du inte klarar skolan så bra just nu. I en sådan situation kan man bli besviken på och börja tycka illa om sig själv. Detta skapar ännu mera stress och leder till att du får ännu svårare att koncentrera dig. Det blir en så kallad ond cirkel.
Först och främst skulle jag rekommendera dig att tänka på allt du gått igenom och klarat av och berömma dig själv för det. Prova att tänka om dig själv som du skulle ha tänkt om en kompis du tycker om. Alltså var snäll mot dig själv och fokusera på att du gör så gott du kan.
Våra hjärnor är mycket bra på att återhämta sig men efter en lång tids stress behövs det tid och stöd.
Min andra rekommendation är att du ber skolkuratorn hjälpa dig att ta kontakt med en psykolog, på exempelvis vårdcentralen. En psykolog kan hjälpa dig att ordna upp din vardag och dina skolvanor, så att din hjärna både kan vila och få utmaningar i lagom takt så att du får din energi att räcka till.
Psykologen kan också hjälpa dig kommunicera med skolan så att skolarbetet kan anpassas efter dina behov.
Min tredje rekommendation är att se över sådant i din vardag som kan underlätta för din hjärna att återhämta sig: Motionera och spendera tid i naturen. Ät bra och nyttigt. Skaffa dig regelbundna sovvanor. Undvik nikotin och alkohol. Drick inte kaffe eller energidrycker för sent på kvällen. Allt detta är goda vanor som hjälper hjärnan att återhämta sig från långvarig stress.
Slutligen vill jag be dig fundera på om det finns andra saker i ditt liv som stressar dig och om du kan söka hjälp för det? Allt som kan skapa mer lugn, hjälper hjärnan.
Tack för att du skrev och kom ihåg att din hjärna är mycket tålig och trots långvarig stress kan den återhämta sig men det behövs ibland lite tid och tålamod. Därför gör du rätt i att fortsätta gå i skolan och söka hjälp för att få bättre rutiner för dina studier. Under denna tid är det viktigaste du kan göra att vara snäll mot dig själv och göra det du kan i vardagen för att skapa goda vanor för din kropp och ditt mående.
Vänlig hälsning