Min svartsjuka förstör våra liv
Det började när jag var gravid för 4 år sen. Problemet är att jag inte kan hantera när min kille ser andra snygga tjejer. Jag brukar försöka att hålla det för mig själv för det mesta, men han märker ju att jag blir stött och ledsen och vet om att jag tycker illa om det. Men han vet inte om allt. Jag mår dåligt om vi är på stranden och jag ser att det är snygga tjejer där.
Ska vi se på film måste jag först se om det är någon snygg skådis med, i så fall vill jag inte se på den. Dyker det upp snygga tjejer på tv måste jag byta kanal omedelbart och om han har tv-dosan och inte byter på en gång blir jag sur. Jag tänker hela tiden om han kanske träffar nån snygg brud på jobbet, på stan osv. Jag ser på honom direkt om det kommer en tjej som jag tror att han tycker ser bra ut. Tittar han på henne mer än några sekunder är mitt goda humör borta.
Jag vill aldrig lämna honom hemma ensam för då är jag rädd att han ska kolla på tjejer på internet osv. Jag vill helt enkelt inte att han ska tycka att någon annan tjej är snyggare än mig. Jag är väldigt utseendefixerad och mån om mitt utseende och han säger hela tiden att jag är snygg och allt det där, men jag tar inte till mig det, och tror att han är ute efter att titta efter andra som är snyggare än mig.
Jag tycker själv att jag ser bra ut, varför kan jag inte nöja mig med det? plus att jag är svartsjuk när det gäller hans tidigare tjejer, tänker jag att han kanske tyckte bättre om dom på nåt sätt.
Svartsjukan tar kål på mig snart!!

Staffan Carazo svarar:
Du beskriver ett problem med dålig självkänsla och svartsjuka. Du skriver också att det började för 4 år sedan när du var gravid. Jag skulle tro att det började långt innan dess, men att ditt problem hann ikapp dig vid den tid du var gravid.
Det är en ny fas i livet att bli gravid och gå ifrån att vara ”tjej” till mor (och kvinna). Det krävs en del psykisk energi för att klara övergångar mellan olika livsfaser. Du hade förmodligen inte så bra självkänsla redan innan du blev gravid, men klarade att hålla det ifrån dig. Att bli gravid och mor kan ha varit en påfrestning för din förmåga att hålla din bristande självkänsla ifrån dig.
När man blir äldre förändras och utvecklas ens självkänsla och värderingar. En persons känsloliv fördjupas med ålder och erfarenhet. Ens världsuppfattning blir större. Man tvingas inse det egna livets begränsningar osv. Svartsjuka är däremot ett uttryck för bristande självkänsla. Och en fixering vid kroppens utseende är ofta ett uttryck (och ersättning) för en bristande självkänsla.
Vår självkänsla är först och främst en kroppslig upplevelse. I brist på känslor tänker man (kognition) om sin kropp istället för att uppleva (känna). Det är förmodligen en skillnad på vad du tänker om ditt utseende och vad du känner. För att kunna nöja dig med vad du redan vet (att du ser bra ut) behöver du också bearbeta din bristande självkänsla.
Det bästa sättet att göra det (som jag känner till) är att vända sig till en klinisk psykolog som arbetar med känslomässig utveckling. Jag hoppas att du kan finna en sådan. Du kan börja med att fråga på din vårdcentral om de har tillgång till psykolog i sin regi. Lycka till!