Mytoman?
För ett 11/2 år sedan träffade jag en kille som jag föll för direkt. För tre månader sedan åkte han till USA. Efter en månad började han bli konstig. Jag kände på mig att något var fel.
Jag började snoka runt och pratade med ett flertal som påstod att han ville dumpa mig och att han var kär i dom. Han förnekade allt. Dom hittade på och han ville vara med mig.
Jag valde att tro på honom. Det visade sig att han hade flörtat med ett flertal. Sagt att han skulle dumpa mig och vara med dom. Han fick alla tjejer att känna sig speciella. Han hade aldrig haft några känslor för mig alls och han sa att han älskade och ville leva med dom. Han började be mig om en ny chans och förklarade att han hade dåligt självförtroende och skulle sluta med det här och att han hade valt mig. Han bröt kontakten med alla andra och sa till sitt ex som var en av dom han fortfarande hade känslor kvar för att han valt mig. En månad efter får jag reda på att han hade sagt exakt samma sak till hans ex. Att han hade dumpat mig och skulle vara med henne. Han sa samma sak till oss båda. Han började genast förklara sig och sa att de inte var sant tills han fattade att vi pratade med varandra och hade förstått allt. Han är otroligt bra att prata för sig och vet exakt vad han ska säga. Det är nästan omöjligt att inte tro på honom. Är det här ett tecken på mytomani? kommer en sån person någonsin kunna sluta ljuga? kan man förändra ett sånt här beteende som tydligen har pågått hela hans liv gällande relationer?

Anna Karlstedt svarar:
Mytomani är ett tvångsmässigt sätt att förvränga/förbättra sig själv eller det liv man lever. Man ljuger om sitt jobb, sin karriär, sin utbildning, sina kärleksrelationer och annat som man har omkring sig. Det kan handla om stort (t ex ljuga om hela sin uppväxt, var man kommer ifrån) eller smått (t ex att man varit på en plats som man i själva verket aldrig besökt).
Mytomani är i sig ingen psykiatrisk diagnos, utan brukar ofta ses tillsammans med andra svårigheter som till exempel tvångsproblematik, eller en överdriven rädsla att inte vara tillräckligt intressant som person (sanningen räcker inte) och som konsekvens av det bli övergiven/lämnad ensam.
Huruvida din pojkvän är mytoman eller inte kan jag inte svara på utifrån den information jag har här. Men det centrala problemet är väl inte hans lögner - utan det beteende han försöker parera genom att ljuga.
Man kan självfallet ändra beteenden och det här destruktiva, egoistiska beteendet som din pojkvän har är inget undantag. Det krävs dock en äkta vilja att förändra sig, hårt arbete och ibland professionell hjälp.
Den viktiga frågan för dig är om du vill vara med i det arbetet? I så fall ska du räkna med att bli sårad igen, antagligen vid flera tillfällen, eftersom ett förändringsarbete ofta innefattar flera bakslag på vägen. Och det finns självklart en risk att den önskade förändringen inte kommer till stånd. Så fråga dig själv, är han värd besväret? I annat fall är jag övertygad om att det finns många andra killar därute som skulle vara betydligt mer omtänksamma och kärleksfulla emot dig.
Vänlig hälsning