Är det mitt fel att han blir våldsam?
Hej. Jag vet inte riktigt hur jag ska börja. Jag och min nuvarande pojkvän har varit ihop i drygt 1 år. Vi är båda runt 30. Innan vårt förhållande var jag ihop med en kille som hade ett förhållande vid sidan av vilket har påverkat mig otroligt mycket. Jag litar inte på min nuvarande kille. Detta yttrar sig genom att jag bl.a. gått igenom hans mobil vid flera tillfällen.
Flera av gångerna har jag hittat saker som inte är ok, olämpliga kontakter, sms med andra tjejer. Jag har då blivit vansinnig och blivit mer och mer otrygg/svartsjuk. Han vill aldrig prata om detta utan blir istället vansinnig när jag upptäckt detta och förklarat för mig att jag borde sitta på psyket. (Jag vet att jag inte är psykiskt sjuk.) Jag vet att det jag gör är fel men jag kan inte sluta iom att jag alltid hittar något olämpligt. Han dricker mycket. Festar mycket. Det gör mig orolig och det är ofta då bråken uppstår. Den senaste tiden har bråken blivit mer och mer fysiska. Han pressar ner mig, tar i mig hårt etc. Inatt blev det dock värre.
Jag gick igenom hans mobil när han däckat (jag var nykter). Hittade olämpliga saker. Blev vansinnig o väckte honom. Han blev så arg för att jag gått igenom hans mobil vilket jag förstår. Han sa diverse elaka saker till mig. Tillslut puttade han mig såpass hårt att jag flög över halva rummet och föll över en stol. Har redan stora blåmärken. Jag vet nu inte vad jag ska tänka, känna eller göra? Är detta ok? Får jag skylla mig själv? Är det jag som gör honom arg?

Staffan Carazo svarar:
Det är flera saker du tar upp. Det är inte möjligt för mig att bedöma hur olämpliga kontakter din nuvarande pojkvän har. Men det låter som era konflikter eskalerar på ett destruktivt sätt. Det är förstås inte bra att överskrida varandras gränser. Varken fysiskt, psykiskt/verbalt eller med beteenden som att gå igenom den andras privata sms osv.
Det står dock klart för dig att du tagit sådan skada i din förra relation att du känner stora svårigheter att lita på en pojkvän igen. Det finns förstås en risk att du skadar din nuvarande (eller framtida) relation genom ett överdrivet kontrollbehov om du inte lyckas hantera dina känslor. Det finns alltid en risk att bli sviken eller skadad i en relation. Att kontrollera någon hjälper därför inte.
Det är förstås aldrig ok att slå eller putta någon på ett sådant våldsamt sätt som du beskriver. Men det ligger i ditt intresse att ta upp en känslig fråga på ett sådant sätt att du får ett vettigt och konstruktivt bemötande och svar. Diskutera därför känsliga frågor när ni båda är nyktra. Och försäkra dig om ett bra diskussionsklimat.
Tänk på att om man pressar någon så går motparten oftast in i försvarsställning och hindren för god kommunikation eskalerar. Det följer ordningen: 1) Dialog, 2) Diskussion, 3) Debatt och 4) Överkörning.
Det bästa kommunikationsklimatet har man i ”dialog”. I ”diskussion” står man längre ifrån varandra. I ”debatt” är man mer intresserad av att ”vinna poäng” än genuin förståelse. I ”överkörning” har man helt släppt intresset/hoppet för ett gott möte. I takt med att diskussionsklimatet försämras så försämras också möjligheterna till konstruktiva möten och problemlösning.
Vare sig det finns verklig anledning eller inte för dina misstankar/svartsjuka, så tycks din otrygghet vara ett verkligt problem för dig. Vänd er gärna till en familjerådgivning för att diskutera er relation under trygga och sunda omständigheter. Då kan ni reda ut och klargöra era värderingar och förväntningar på varandra. Den enda du helt kan ta ansvar för är dock dig själv. Sök därför hjälpen främst för din egen skull. På de flesta familjerådgivningar kan man få några enskilda samtal även utan att partnern följer med.
Med vänliga hälsningar,