Jag får ångest av sex
Jag är 19 år och jag är inte särskilt sexuell. I början av ett förhållande så är jag väldigt lätt upphetsad, men efter någon/några månader så slutar det. Jag får ångest och känner mig så otroligt taskig.
Just nu har jag en pojkvän som jag älskar över allt annat, och jag vill ha sex med honom men så fort det kommer upp eller att han nämner det så får jag ångest, och jag tänker bara att det är jobbigt och att jag inte vill. Men jag vill ha ett förhållande där allt fungerar vilket det gör förutom sexet.
Jag har pratat med en psykolog om detta och hon tror orsaken är ett ex som blev förbannad så fort jag inte ville. Men jag vet inte om det kan vara p-piller? Jag har bytt en gång men det blev ingen skillnad.
Det har varit så här i alla mina förhållanden och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har nu skickat efter ”kåt droppar” men tänk om de inte fungerar? Min pojkvän tror att det är något fel på honom.
Min pojkvän säger att han inte kommer lämna mig, men jag är rädd att i framtiden han kanske kommer göra det och jag skulle inte klara av om han hade en ”kk” heller.. Snälla hjälp!! Jag vill inte ha ångest eller inte vilja längre..

Staffan Carazo svarar:
Det låter som du börjat undersöka din ångest på ett konstruktivt sätt när du pratat med en psykolog. Det räcker dock inte med att konstatera att din ångest härstammar från ett tidigare förhållande (även om det låter som en trolig hypotes). Att förstå den yttre orsaken till en ångest är en bra början, men det behövs också tid att bearbeta och förändra sina reaktioner på det som orsakar ångesten. Det är en mer personlig och jobbig process.
Det händer att en del p-piller sänker lusten till sex. Men jag har aldrig hört om ett p-piller som ger ångest för sex. Jag skulle heller inte förlägga någon större förhoppning till ”kåt droppar” eller liknande.
Du skriver att du inledningsvis kan känna sexuell lust, men det blir svårare för dig när en relation blir mer etablerad. Jag skulle uppmuntra dig att inte stanna vid ytliga förklaringar utan prata vidare med din psykolog om hur det påverkade dig när din ex blev arg om du inte ville ha sex. Att ha sex måste bygga på ömsesidighet. Annars innebär det ett överskridande av den enas integritet. Att överskrida sin integritet är anledning till ångest. Det är också en anledning till ångest om man är rädd att förlora en relation.
Att ställas inför ett val mellan att överskrida sin integritet eller känna ett hot om förlusten av en viktig relation kan knappast leda till annat än obehag. Att förknippa sex med sådana obehag leder lätt till ångest. Jag skulle tro att din ångest bottnar mer i sådana orsaker än ”ångest av sex”.
Med vänliga hälsningar,