Hjälp mot mardrömmar?
Hejsan, jag är en tjej, 19 år, som har har ett problem; under drygt två år har jag endast haft mardrömmar, 1-4 stycker per natt.
I drömmarna är jag rädd, skräckslagen, besviken, ångestfylld, oroad, ledsen mm. Inte en enda "normal/glad" dröm har jag haft under denna tidsperiod. Kan inte längre sova utan lampa tänd för att jag annars springer runt och gråter i sömnen för att jag inte hittar dörren.
En lång tid har gått och jag börjar tappa hoppet om att de ska försvinna.. Hjälp mig.

Ingrid Gråberg svarar:
Du skriver ingenting om hur du har det när du är vaken eller hur du hade det för två år sedan när mardrömmarna började. Men jag utgår ifrån att allt inte är frid och fröjd, med tanke på alla dina mardrömmar. Om din uppskattning stämmer så har du hunnit med ett eller ett par tusen mardrömmar under loppet av två år och det är inte normalt. Personer som varit utsatta för trauman av olika slag kan lida av mardrömmar under långa perioder. Om det är så att dina drömmar började efter en skräckfylld och omskakande händelse, så behöver du hjälp med att bearbeta det traumat.
Det kan ju också vara så att det är flera, mindre dramatiska, händelser eller omständigheter som gjort, och gör, att du inte är tillfreds med dig själv och ditt liv. Eller en långvarig allmän oro och stress. I så fall behöver du nog hjälp med att se över ditt nuvarande liv och fundera över hur du förhåller dig till nuvarande och tidigare händelser och relationer.
Eftersom mardrömmarna pågått så länge är det rimligt att tro att du medvetet, eller omedvetet, nästan bävar för att gå och lägga dig och faktiskt förväntar dig att du ska få en obehaglig upplevelse i sömnen. Går man och lägger sig med en malande oro i kroppen så är risken stor att mardrömmarna kommer som ett brev på posten. Och för varje mardröm du har ökar oron för att få en ny mardröm. En sådan ond cirkel brukar man också behöva hjälp med att bryta. Kort sagt behöver du nog någon form av psykologisk behandling – oavsett vad som ligger bakom dina mardrömmar.
Om du äter mediciner eller använder droger ska du i första hand kontakta en läkare, eftersom det finns läkemedel och droger som kan ge mardrömmar. I annat fall rekommenderar jag dig att ta kontakt med en psykolog eller psykoterapeut.
Vissa kommuner har så kallade Unga Vuxna-mottagningar inom psykiatrin dit det är lätt att få komma och en del vårdcentraler har psykologer knutna till sig. Kolla med din husläkare vilka alternativ som finns där du bor.
Vänlig hälsning