Svårt att samarbeta med kollega
Jag har en kollega som är mycket försiktig och som verkar väldigt rädd för att göra fel. Vi jobbar inom vård och omsorg. Min kollega frågar om allt hela tiden och ber ofta om hjälp i situationer som vi andra klarar utan hjälp från någon annan. Jag vet att det inte bara är jag som har svårt att samarbeta med min kollega.
Nu har hen arbetat i flera år. Ändå fortsätter hen att fråga om saker som hen redan vet svaret på. Hen verkar ha en väldigt dålig självbild och låg självkänsla. Jag försöker vara vänlig, men jag blir så ofta irriterad och kan inte låta bli att visa det. Vilket såklart bara spär på kollegans dåliga självkänsla.
Jag jobbar gärna självständigt men i mitt jobb är det nödvändigt och tryggt att ha kollegor att bolla svårare funderingar och frågor med och samtala med när vi har rast.
Hur ska jag förhålla mig bättre till min kollega? Hur ska jag kunna samarbeta utan att "ta över" och göra alla arbetsuppgifter själv?

Psykolog Sofia Viotti svarar:
Hej!
Jag tror nästan alla kan känna igen sig i att man har kollegor som på olika sätt skapar irritation hos en. Och det kluriga är ju att man på ett sätt känner varandra men ofta inte så väl så att det är helt bekvämt att vara ärlig med sin upplevelse.
Men trots detta skulle jag uppmuntra dig att prata med kollegan om situationen. Trots din irritation mot hen så ser jag i din fråga att du är en person som bryr dig och vill hjälpa. Du verkar även ha en förståelse för personen. Utgå från den utgångspunkten – du vill förstå mer och hjälpa. Det kommer att skapa en trygg grund att ta upp problemet utifrån.
Beskriv till exempel för kollegan att du upplever hen som osäker och fråga om hen skulle kunna berätta mer för dig vad det handlar om och vad hen skulle behöva från dig för att känna sig mer trygg. Du kan även om du vill beskriva precis det du gör till mig, hur du önskar vara vänlig och hjälpa men att du blir irriterad. Att du önskar att kollegan, eventuellt tillsammans med dig, kan hitta andra sätt att hantera sin osäkerhet på.
Kanske blir du överraskad av att kollegan berättar ärligt för dig om vad hen känner och att ni på det sättet kan få till en bättre situation framöver. Om det inte händer, eller om du känner att det fortsatt tar för mycket energi från dig, så ska du veta att detta egentligen inte är ditt ansvar. Det är er chef som har ansvar för att alla ska känna sig trygga i sin arbetsroll. Så du kan alltid gå med frågan till chefen.
Lycka till!