Närhet ger mig ångest
Jag är en tjej som snart fyller 20 år och som ibland känner mig ensammast i världen. Jag har några få vänner som jag umgås med ibland, men det känns som att ingen känner mig egentligen. Jag har länge haft problem med nedstämdhet.
Jag tvingar mig själv att träffa vänner och låtsas som att jag tycker saker är kul, när jag helst av allt bara skulle vilja ligga hemma i min säng. Men trots att jag inte vill hitta på saker eller träffa folk känner jag en stor längtan efter närhet, både från nära kompisrelationer och kärleksrelationer, det är motsägelsefullt, jag vet.
Jag har noll erfarenhet av kärlek. Har aldrig kysst någon. Har varit med om ett par tillfällen där en kille visat intresse, men så fort det blir tydligt att vi båda gillar varandra får jag ångest och backar från situationen, trots att jag egentligen skulle vilja lära känna personen bättre. Det är som att jag skäms något enormt för att se mig själv i en ”kärleksrelation”, och dessutom känns det som att jag inte vill avslöja vilken deppig och tråkig person jag egentligen är?
Kan detta ha med anknytningsmönster att göra? Eller social fobi i kombination med depression? Jag har väldigt lätt för att prata med främlingar, tala inför grupper, samt etablera ytliga kontakter, men djupare relationer (speciellt kärleksrelationer) känns nästintill omöjligt.

Psykolog Sofia Viotti svarar:
Hej!
Det låter verkligen som en jobbig situation du är i. Du skriver att du längtar efter närhet – både från vänner och i kärleksrelationer. Har du funderat på vad det är du längtar efter? Ser du framför dig ett umgänge med andra som du skulle gilla?
Ibland har vi med oss mönster som gör att vi tappar bort oss själva och våra behov i relation till andra. Vi har stort fokus på vad andra vill och behöver och går med på att göra saker för att de ska gilla oss, trots att vi egentligen hellre hade gjort något annat. Det kan göra att umgänge med andra mest känns jobbigt, ångestfyllt och uttröttande. Känner du igen dig i det? I så fall kan du börja utforska hur du skulle vilja att umgänge med andra skulle vara för att det skulle kännas mer givande för dig.
Jag skulle ändå rekommendera dig att ta kontakt med en legitimerad psykolog eller legitimerad psykoterapeut för att få hjälp att i detalj reda ut vad det är som skapar ångest för dig i relation till andra. För social fobi, depression eller anknytningsmönster är egentligen bara samlingsbegrepp och orsaken till att man upplever olika symtom kan skilja sig stort mellan människor.
Lycka till!