Vår son vägrar att äta
Vår son, 19 månader totalvägrar att äta. Han är lång och smal precis som sin pappa, jag är också smal men nomallång. Vi började med smakportioner när han var 4 månader och han älskade det. Problemen började när han var 14 månader och jag slutade amma. Sedan dess vägrar han äta annat än välling, frukt, nyponsoppa, oboy och saft. Vi har frågat BVC flera gånger. De säger att vi inte ska göra någon affär av det. De säger att vi ska ge honom smakportioner. Det gör vi och i början åt han en eller två tuggor men nu öppnar han inte ens munnen. Om vi trugar blir han jättearg. Det enda han faktiskt äter är korv. Det börjar min sambo och jag ärligt talat bli vansinnigt trötta på att äta. Vår son blir förstås hungrig mellan målen och då har han fått frukt och välling. Vad gör vi? Det känns som att vi har försökt allt, vi har till och med försökt att tvångsmata honom. Han växer och utvecklas bra. Men hur ska vi få honom intresserad av att äta, hur ska vi få honom att upptäcka hur gott det är?

Malin Alfvén svarar:
Det är vanligt att det vi kallar för matkrångel börjar när vi slutar amma barnet. Men er son har inga problem med maten. Han är nöjd och glad och klarar sig bra på det han får i sig. Det är snarare ni som har ett problem eftersom ni oroar er som ni skriver i signaturen.
Mitt råd är att ni helt lägger ner striden om hans mat. Att äta ska vara, måste få vara positivt. Koncentrera er på lusten, inte på maten. Ge bara er son den mat han vill ha. Ju mer ni tvingar och trugar honom desto mer låser han sig. Han kanske till och med får kväljningskänslor om ni trugar honom. Ge honom bara välling, korv (ni behöver ju inte äta korv för den skull!) frukt, oboy och nyponsoppa. Inga smakportioner, inget prat om annan mat, inget trugande. Ni ska förstås äta som vanligt, sådan mat som ni tycker om. Låt er son sitta vid bordet med er. Så småningom kommer han antagligen att bli nyfiken på er mat och be att få smaka. Det vill säga hans egen matlust väcks.
Hälsningar