Våra gräl förstör sömnen
Jag och min partner hamnar ofta i konflikt på kvällen. Vi bråkar aldrig på dagarna. Jag planerar alltid att lägga mig vid 21.30 så jag kan sova vid 22, men det är ofta då vi börjar gräla och håller på till långt efter midnatt. Ytterligare ett problem är att jag inte kan somna om jag är upprörd så vi behöver bli tillräckligt sams för att jag ska komma till ro, vilket också tar sin tid.
Det här påverkar min vardag och egentligen hela mitt liv. Jag får ändra mina rutiner, många gånger ställa in planer för att jag är för trött. Varför börjar bråken just på kvällarna och finns det något vi kan göra för att undvika det?

Psykolog Marina Järvinen Katz svarar:
Det samspelsmönster du beskriver, att bråk i en relation ofta uppstår på kvällarna, är vanligt, åtminstone bland par som söker parterapi. Delvis beror det förstås på att de flesta är upptagna på varsitt håll dagtid och man träffar varandra först efter jobbet eller studierna. Så länge vi är distraherade med jobb och vardagssysslor går det att skjuta undan tankar på problem eller svårigheter i relationen.
Kanske är det först vid läggdags som man träffar sin partner på tu man hand, och då passar på att ta upp det där missnöjet som gått och gnagt. Man kan ha byggt upp en irritation under kvällen, ältat partnerns dåliga sidor för sig själv, och känslorna tar överhanden när inget annat distraherar. Det känns som om man inte kommer kunna somna förrän man fått det ur sig. Ibland är det frustration som inte har med relationen att göra, kanske irritationen över en jobbig arbetsdag eller oron över stigande räntor.
Problemet, som du också påpekar, är att kvällsbråk tar tid från återhämtning och sömn. Dessutom går nervsystemet i gång av den ilska, ledsenhet och rädsla som ofta triggas i konflikter. Pulsen ökar, stress- och kamphormoner utsöndras, och dessa fysiologiska reaktioner behöver tid för att klinga av. En del människor varvar snabbt ner efter bråk och kan somna ändå, men för dig, liksom för många andra, tar det längre tid även om man försonas efter en stund (vilket ju inte är självklart).
När vi är trötta är det vanligt att vi blir sämre på både känsloreglering och problemlösning. Vi häver ur oss ogenomtänkta kommentarer, vi tänker och tolkar det mesta mer negativt, vi reagerar känslomässigt starkare på småsaker.
Finns det reella problem i relationen behöver dessa så klart diskuteras, men en risk med att ta upp dem vid läggdags är att motparten inte alls är förberedd och inställd på problemlösning utan bara upplever sig attackerad och då går till försvar eller motattack. Och så är grälet i gång.
Gräl är dessutom som andra samspelssituationer en träningssak. Oftast följer gräl i en relation ungefär samma mönster över tid, de blir en vana och dessutom krävs det mindre och mindre för att trigga i gång grälen.
Så hur undviker man detta, när det blivit ett mönster? Det korta svaret är: Låt bli att bråka kvällstid! Bara det att du eller ni lagt märke till ert mönster är en bra början. Ibland kan det faktiskt räcka att bryta en dålig vana genom att komma överens, som till exempel i ert fall att det är tabu att prata om negativa saker efter ett visst klockslag. Lyft fram att båda vinner på kvällsfrid. Gör det gärna från ett humoristiskt perspektiv och undvik att lägga skulden på den ena eller andra parten.
Om du märker att ett gräl är under uppsegling kan du också pröva att bryta det mjukt innan det eskalerar. Ett sätt att göra det utan att avfärda den andre är att säga att du bryr dig om din partner och att du inte vill att ni ska bråka, att du gärna vill lösa situationen men har för mycket känslor för att kunna göra det på ett bra sätt just nu, och föreslå att ni pratar om det vid ett annat tillfälle när ni har mer tid och energi. Detta kan också behöva repeteras, och bäst är om ni öppet kan prata om problemet med kvällsbråk och enas om att ni vill hjälpas åt att förändra samspelsmönstret.
Men bråken kan också handla om rätt samtalsämne fast vid fel tidpunkt. Om det faktiskt finns missnöje eller svårigheter i en relation ska det förstås inte sopas under mattan utan tas på allvar.
Försök att identifiera vad som utlöser bråken. Är det alltid den ena parten som börjar? Vilka ämnen kommer upp? Ni kan tillsammans ”boka” bättre tillfällen att diskutera problem – stunder dagtid då ni kan prata om vad som skaver. Var och en kan i förväg skriva ner konkreta förslag eller önskemål om förändringar man skulle vilja få till.
Se till att ni är någorlunda utsövda, mätta, ostressade och ostörda. Ibland upptäcker man då att det där som var så otroligt ”Jobbigt” och ”Viktigt” mitt i natten häromveckan kanske går ganska enkelt att lösa, utan kvällsdrama. Om inte detta fungerar kan ni ta hjälp av kloka vänner eller hos familjerådgivare eller parterapeut.
Vänlig hälsning