2009-07-22
Vår 5-åring suger på tummen
Hur ska vi förmå vår femårige son att sluta suga på tummen? Det är ju inte bra för bettet och vi är också rädda för att han blir retad på dagis.
För något halvår sedan började vi prata med honom om det. Sa att tänderna kan skadas, att han kanske måste ha tandställning, att bara små barn suger på tummen. Men det hjälper inte. Tummen sitter där både då och då på dagen, på kvällen när han är trött och på natten.
Redan vid 3-årskontrollen varnade de oss, liksom på 4-årskontrollen då de sa att han redan har fel på bettet och att han måste sluta senast vid 5 år om skadan inte ska bli permanent. Vi är också rädda att han kommer att bli retad av de andra barnen på dagis.
Hur gör vi?

Malin Alfvén svarar:
Ju mer ni försöker tvinga honom att sluta suga desto mer kommer han att suga. Det är så vi människor reagerar när någon försöker tvinga oss att göra eller inte göra något som är viktigt för oss. Att suga på tummen eller på napp är ett fenomenalt sätt att få stopp på stressen i kroppen och känna sig lugnare. Fördelen med tummen är att den, i alla fall stundtals, åker ur munnen när man sover.
Det låter konstigt det ni har fått höra, att han får permanenta skador på tänderna av tumsugningen. Bettfel går ju att rätta till med tandställning.
Mitt råd är att ni säger till honom att från och med nu är det hans ansvar. Om ni förbjuder honom att suga kommer han bara att göra det i hemlighet. Om han skulle bli retad på dagis för tumsugningen kommer han att lösa den saken själv, det är min erfarenhet. Han kommer inte att suga på tummen så de andra barnen ser honom utan gå undan.
Hälsningar