När är det dags att skaffa syskon?
När är bästa tiden att skaffa syskon? Det kanske är lättare att svara på när det inte är så lämpligt? Svartsjuka och rivalitet är naturliga reaktioner men ett barn kanske är extra känsligt för att få syskon i vissa utvecklingsskeden? Vår dotter är 1 år och vi vill gärna att hon ska få syskon. Men när?

Malin Alfvén svarar:
Den bästa tiden att skaffa syskon är när ni föräldrar känner er redo och beredda att få ett barn till.
Vi utgår ofta från att det är jobbigt för barn att få syskon. Istället tycker jag vi ska se det som en gåva vi ger till vårt barn. Det är faktiskt betydligt vanligare att ett barn upplever det som positivt, härligt att få syskon än att det blir något negativt.
Svartsjuka är inte så vanligt längre och det beror, tror jag, på att barn lever så nära sina föräldrar numera. Också ett litet barn är delaktigt i att ett nytt barn föds in i familjen. Barnet märker att mamma förändras till humöret, att hon blir tjock och att det är svårare för henne att ta upp och bära barnet. Det lilla barnet är på så vis med i förberedelserna inför den nya bebisens ankomst utan att vi egentligen behöver göra så mycket. Svartsjuka och rivalitet är heller inte något som alla barn reagerar med. Det är för övrigt en läggningsfråga. Det är vanligt att ett svartsjukt barn har en förälder som också var svartsjuk som barn och som kanske fortfarande är det. Och som därför förväntar sig att barnet också ska bli svartsjukt!
När den nya bebisen föds är er dotter kanske i ett helt annat utvecklingsskede än hon är i nu. Den nya bebisen kanske är ett krävande barn eller ett ovanligt lättskött barn. Hur det blir i framtiden vet ni alltså inte. Och det vet inte er dotter heller.
Hälsningar