Min dotter tycker att jag flörtar med hennes pojkvän
Jag har en enda dotter som är 24 år, själv är jag ensamstående och 53 år. Hon bor med sin pojkvän och deras relation går lite upp och ner ibland.
Här kommer "problemet" som jag vill ha hjälp med: jag bjuder gärna och ofta på middag, ibland är vi alla tre och min dotter kan bli "på väldigt dåligt humör" och jag förstår att anledningen är att hon tycker att jag flörtar med pojkvännen. Det är hennes upplevelse, min upplevelse är att hon är extrem osäker på sig själv, jag bara pratar på och är trevlig, skulle aldrig nånsin flörta medvetet, jag vill bara att de ska ha det bra tillsammans.
Jag har blivit medveten om hennes känslor och har försökt titta på mig själv och hur jag beter mig, men jag kan inte se nåt. Jag har försökt dämpa mig, prata mindre, men det fungerar inte.
Jag har pratat med henne om detta, hon säger att jag ser inte mig själv och att självklart detta är inte medvetet från min sida, men det irriterar henne och många middagar slutar illa.
Till detta kan jag tillägga att min dotter har en psykisk sjukdom men hon håller sig frisk med mediciner. Det har verkligen gått frammåt för henne och det gläder mig oerhört, hon är allt jag har. Vad kan jag göra?

Philip Weiss svarar:
Jag tror en bra början skulle vara om du helt enkelt slutade att bjuda din dotter och hennes pojkvän på middag. Du skriver att du ofta och gärna bjuder dem. Det är säkert glädjefullt för dig att träffa din dotter. Din dotter har möjlighet att säga nej till din inbjudan, men jag får intrycket att hon kommer när du bjuder.
Om jag tillåter mig spekulera över din dotters perspektiv så kanske hon med sin osäkerhet tycker att du tycker bättre om hennes pojkvän än du tycker om henne. Att du i realiteten bjuder dem för att det är pojkvännen du vill träffa och inte din dotter. Detta uttrycker då kanske din dotter i svartsjuketermer.
Backa undan och sluta att bjuda dem på middagar. Bjud istället dina egna vänner på middag och gläds åt det. Träffa din dotter själv så hon känner att det är henne du vill träffa. Gör saker tillsammans med henne som ni båda gillar. Invänta din dotter när det gäller hennes pojkvän. Alltså vänta på en inbjudan på middag hos dem.
När man som ung son eller dotter har en relation så är man sårbar för hur ens föräldrar förhåller sig till ens partner. Om man lever själv som jag får intryck att du gör så blir intrycket av att dotterns pojkvän är mycket viktig för dig förstärkt av att du då kanske inte har en egen relation som upptar ditt liv.
Hälsningar