Återkommande depressioner - Social fobi?
Hej! Jag några återkommande problem som jag skulle behöva få svar på.
Jag får återkommande depressioner (jag misstänker att det är det) då jag isolerar mig och blir väldigt handlingsförlamad, jag tänker ofta på att ta livet av mig under dessa perioder. Allt jag har gjort fel och även allt jag tror att jag har gjort fel okuperar mina tankar och jag vill bara försvinna. Samtidigt inte.
Jag har problem med alkohol och dricker i perioder, alltså för mycket.
Det kan börja i vilken ända man vill, men först mår jag bra, sen mår jag bättre och då brukar ofta en svår social ångest och fixa idéer om att jag ska stöta mig med folk sätta in och jag tror att människor ser alla mina tankar. När jag tror det poppar elaka tankar om mig själv och de jag har runt mig upp, det är alltså de jag tror att andra uppfattar. Sedan tror jag att olika grupper av människor vet vem jag är och skrattar åt hur illa jag beter mig. Jag väntar helt enkelt på att ställas inför rätta på något sätt, jag kanske ska poängtera att jag ändå har mina tvivel ibland. Till slut är det bara så att situationen i mitt liv på något sätt gör att jag bryter ihop eller kanske ger upp, jag är inte säker på vilket.
Det jag undrar är vad jag kan göra åt det här sociala som faktiskt är det som gör att jag gång på gång bryter samman. Kan man bli så här av att äta för lite? Är det social fobi?

Jenny Klefbom svarar:
Ditt brev visar verkligen tydligt hur förvirrad du känner dig över ditt mående. Du beskriver en mängd olika symtom, som verkar komma och gå, och överlappa varandra på olika sätt. Men när du skriver om dina symtom så får jag känslan av att det för dig är väldigt otydligt på vilket sätt de hänger ihop. Om de överhuvudtaget hänger ihop.
Även om vi hade fått ställa diagnoser utifrån ett mail, vilket vi inte får, så hade man inte kunnat avgöra vilka diagnoser du uppfyller. Inte heller går det att avgöra vad som är vare sig ditt ”grundproblem” eller ditt ”huvudproblem” utifrån ditt brev. Du skulle behöva sätta dig ner tillsammans med en psykolog eller psykiater och gå igenom alla dina symtom, och ge exempel på hur du tänker, känner och beter dig då du mår dåligt, för att man skulle kunna börja göra sig en bild av hur allt hänger ihop.
Klart är i alla fall att man kan få en mängd olika psykiska symtom av att dricka för mycket. Även att äta för lite, i synnerhet om det handlar om att man äter alldeles för lite, kan påverka hela personligheten och skapa psykiska symtom.
Troligtvis, med tanke på de andra problem du beskriver, så finns det även andra praktiska omständigheter som påverkar ditt mående. Har du t ex regelbundna och sunda sömnvanor? En meningsfull daglig sysselsättning? Vänner, släkt och andra som stöttar dig? Allt detta påverkar i allra högsta grad hur man mår.
Du har själv tagit fasta på att det är dina sociala problem som är upphov till att allt bryter samman. Så kan det vara, men det kan också vara mer komplext än så. Åtminstone om man ser till vad man behöver ändra först för att kunna vända ditt liv till det bättre.
Exempelvis tänker jag mig att det är jättesvårt att börja behandla dina sociala bekymmer under en period när du dricker för mycket. I ett sådant läge blir det drickandet som först måste få ett stopp. Även om det också är ett faktum att många som lider av social fobi börjar dricka som en följd av problemen.
Jag är ledsen att jag inte kan ge dig ett mer uttömmande svar än så här, men min starka rekommendation är att du tar kontakt med psykiatrin och börjar nysta i hur allt hänger ihop. Om det skulle visa sig att du har social fobi så finns det ju jättebra behandling mot det. Och det gör det även mot depression och de andra problemen som du räknar upp.
Med vänlig hälsning,