Komplex över mitt utseende
Jag har väldigt mycket ångest över mitt utseende. Jag har under flera års tid tyckt mer eller mindre om mitt utseende, men det senaste året har det blivit värre.
Jag hänger upp mig på att jag har ärr på mina ben och pigmentfläckar efter solning. Det som är jobbigast är att jag känner mig så ful inför min pojkvän. Han säger att mina ärr och pigmentfläckar är så små att ingen tänker på dom, men jag kan inte låta bli att känna mig så ful pga dessa och massa annat på min kropp.
Jag kan börja gråta plöstligt när jag ser mig själv i spegeln för att jag är så missnöjd med min kropp. Detta är mycket jobbigt både för mig och min pojkvän och tär på vår relation. Jag skulle så gärna vilja slippa min ångest, men vet inte hur jag ska gå till väga.

Staffan Carazo svarar:
Tack för ditt brev. De flesta som har ångest vill bli av med den. Det är naturligt. Men det är samtidigt viktigt att först lyssna på vad ångesten har att säga..
Du beskriver själv att du ”hänger upp dig” på din kropps utseende. Att ”hänga upp sig” på något yttre (som utseende) blir följden av att inte ha den självkänsla som behövs för att ”stå för sig själv”. Det blir jobbigt för dig när du inte klarar det och det påverkar i sin tur relationen med din pojkvän. Han försöker att försäkra dig att han (eller andra) inte tänker på dina ärr eller pigmentfläckar. Men du skriver att han inte lyckas övertyga dig om det.
Om du skall kunna minska din ångest blir det viktigt för dig att utveckla en starkare självkänsla. Det är viktigare än att få bekräftelse av andra. Du har redan en pojkvän som tycker om dig som du är. Om du inte kan tro på det, saknar du förmodligen självkänslan till det.
Om du vill bli av med din ångest är det förmodligen en god idé att jobba med din självkänsla i första hand. Det vill säga din ”emotionella kropp” framför din ”fysiska kropp”.
I takt med att din självkänsla utvecklas kommer du mer och mer att kunna sluta ”hänga upp dig” på din fysiska kropp.
Jag hoppas att mitt svar kunnat ge dig lite vägledning. Om du vill gå vidare i den här riktningen kan du vända dig till en psykodynamiskt inriktad psykolog.