Humörsvängningar
Jag är 17 år och jag har stora problem med mitt humör. Mitt humör skiftar ständigt ifrån glad till arg på bara en minut.
På grund av mitt humör blir jag ofta ovän med både vänner och familj. Jag kan inte kontrollera mitt humör men vill lära mig att göra det. Jag kan bli jättearg över världens minsta sak även fast jag försöker lugna ner mig och tänka positivt så går det inte. Om någon eller något gjort mig arg under dagen kan hela min dag bli förstörd och blir då arg hela dagen och stannar hemma och bara vill vara själv. Vid ett sånt tillfälle är det bäst för mig att försöka sova, det är det ända som hjälper.
Jag tror att det här beetendet skulle kunna bero på en diagnos. Skulle vilja veta om det ingår i någon diagnos och om jag skulle kunna få hjälp med att kontrollera mitt humör.

Ingrid Gråberg svarar:
Humörsvängningar kan ibland utgöra ett symtom, bland flera, hos personer med vissa diagnoser, men det kan också handla om att man ”bara” har hett temperament eller att man tillfälligt befinner sig i en period i livet då man är extra lättirriterad eller allmänt känslig. Exempelvis kan tonåren för en del vara en sådan period. Ett annat exempel är att många kvinnor varje månad upplever en sådan period, det man kallar för PMS och som har med hormoner att göra.
Du skriver inte hur länge du har haft problem med ditt humör, men den senaste tiden verkar det i alla fall ha varit ett permanent problem och inget som kommer och går beroende på yttre händelser eller var någonstans du befinner dig i menscykeln.
Det är heller inte så att du snabbt reagerar med ilska och lika snabbt kan skaka av dig känslan, utan en småsak kan förstöra hela dagen för dig. Dessutom går ditt humör ut över andra människor och därmed dina relationer till nära och kära. Det är något du mår dåligt av just nu och risken finns naturligtvis att ditt humör leder till dåliga relationer, eller att relationer tar slut, och att det i sin tur påverkar ditt humör och mående. Du vill själv ha hjälp att kunna kontrollera ditt humör och jag tycker definitivt att du ska söka den hjälpen, även om det skulle visa sig att dina humörsvängningar är något som hör tonåren till och som kan förväntas avta med tiden.
Det som är avgörande är inte om du uppfyller tillräckligt många kriterier för en viss diagnos, utan hur du mår och hur du fungerar. Jag uppfattar det som att du lider av dina humörsvängningar och att din aggressivitet ställer till det för dig – och det är en fullt tillräcklig anledning till att ta kontakt med psykiatrin. Med tanke på din ålder är det antingen BUP, barn- och ungdomspsykiatrin eller en så kallad Unga vuxna- mottagning som är aktuellt för din del. Du kan ringa själv eller be en förälder att göra det.
Det finns speciella metoder att jobba med ilskekontrollträning som går ut på att man får lära sig dels att identifiera risksituationer då man lätt blir arg och dels lära sig att upptäcka hur det känns när man är på väg att bli arg. Att stoppa sig själv när man redan är arg är mycket svårt, medan det går betydligt lättare att förhindra att den första reaktionen övergår i ilska.
Innan man börjar träna bör man dock få hjälp att kartlägga hur man fungerar i övrigt och hur livssituationen ser ut. Om aggressiviteten är ett symtom bland flera andra symtom så kan det vara aktuellt med andra behandlingsinsatser. Bara för att nämna ett exempel, så kan till exempel depressioner visa sig i ilskeutbrott och irritabilitet.
Om det finns yttre faktorer som orsakar eller bidrar till ilskan så kanske det krävs praktiska förändringar i vardagen för att det ska vara möjligt att må bra.
Om du söker hjälp är min förhoppning att det både ska leda till att du får en förståelse för varför du reagerar som du gör och att du ska få verktyg som gör att du kan reglera dina känslor bättre.
Vänlig hälsning,