2010-01-27
Hur kan jag hjälpa min mamma?
Min mamma har uppfört sig allt mer märkligt sista åren. Hon är 67 år och har tidigare ätit antidepressiva tabletter ( är osäker på vilken sort). Hon bor ensam sedan över 20 år tillbaka.
Senaste året har hon haft vanföreställningar och konspirationsteorier, t.ex. att någon försöker förgifta henne genom att spruta in gas i ventilationssystemet i sin lght., någon har hällt gift i hennes blomlådor på balkongen, grannen har dödat hennes katt, telefonen är avlyssnad, jag (dotter) har ingått i sekt/ maskopi med vårdcentralpersonal osv.
Nu har hon bytt vårdcentral då det blev möjligt då hon trodde att de ville döda henne. Hur ska jag som anhörig kunna hjälpa henne? Har försökt prata med henne om att söka hjälp men hon lyssnar inte på det utan säger att hon inte är sjuk och inte behöver hjälp utan att det är jag.

Philip Weiss svarar:
Det kan finnas många orsaker till att din mor har förföljelseidéer och vanföreställningar. Om din mor inte vill kännas vid sina symtom så är mitt förslag att du vänder dig till den nya vårdcentral som din mor har kontakt med. Tala med en läkare där. Läkaren får inte tala om din mor för det är sekretessbelagda uppgifter. Men läkaren kan lyssna till vad du har att säga och kan vidare ge dig ytterligare råd om vad du kan göra.
Ett annat alternativ är att du kontaktar den psykiatriska öppenvårdsmottagningen i det område där din mor bor för att få ytterligare råd om hur du skall göra.
Hälsningar