Min son är så gnällig
Min son är 9 månader och han har blivit så gnällig på sista tiden. Han kan aldrig sitta själv på golvet. Han gnäller till och med när han har ätit, sovit och fått torr blöja. Ja han gnäller faktiskt nästan jämt. Jag försöker stimulera honom genom att leka, sjunga, läsa för honom, gå på öppna förskolan och träffa andra barnfamiljer. Ibland när jag sjungit alla sånger och jag har läst länge blir jag till slut helt apatisk. Jag känner att jag inte har mer att ge! Känner mig som en dålig mamma. Vill ju inget hellre än att han ska må bra och vara glad. Som tur är har han en duktig och bra pappa som hjälper till så mycket han kan. Skämmer jag bort honom? Har du några tips?

Malin Alfvén svarar:
Din son kan inte ha en bättre mamma än du. Det är precis det här han behöver just nu. Han befinner sig nämligen i en av sina trotsåldrar. Alltså perioder i livet när vi utvecklas mycket och då våra barn behöver vara nära sina föräldrar som allra mest. Utveckling och frustration går hand i hand. När din son har kommit ur den här perioden kommer du att ha en nöjdare och gladare kille. Det skulle inte förvåna mig om han håller på att förbereda sig för att krypa och gå. Att vilja och känna sig färdig att kunna förflytta sig men ändå inte riktigt kunna, är frustrerande och resulterar ofta i gnäll.
Just 9-månadersåldern brukar man se som den mest kraftfulla trotsperioden under det första levnadsåret. Barnet är nära sina föräldrar men håller på att frigöra sig. Det är helt enkelt livets första frigörelseperiod.
Så bra att han har en bra pappa. Om ni har möjlighet kanske båda kan vara hemma en tid så att du får avlastning. Jag råder dig också att försöka be andra om hjälp, till exempel far- och morföräldrar och andra släktingar och kompisar. De kan gå ut och gå med er son så att du får vila och vara i fred lite eller de kan vara hos er son medan du tränar eller gör något annat du längtar efter. Det är du värd.
Hälsningar