Har drogerna utlöst en psykos?
I fredags tog jag någon laglig drog kallad red doves drack även lite alcohol tidigare på dagen och rökte spice och lite hasch samtidigt. Jag mådde jättebra i sådär 4 timmar sen så hände något med mig. Det var som när jag har haft feber och vaknat upp med någon typ av feberpsykos i 5 minuter typ. Fast jag stog emot den genom att bara tänka posetivt. Men efter detta så har jag mått lite dåligt är inte helt med i vad som händer runt mig men jag fattar allt och så men sitter och tänker mycket. Jag gillar inte att vara ensam och så igår så hände något med mig. Det blev tugnt att andas och jag kände mig allmänt konstig.
Det jag vill säga är att jag tänker mycket, har lite vanföreställningar, inte alls mycket, mår bra och så men ibland får jag konstiga tankar och jag tänker på detta hela tiden. Har läst mycket om det och det står typ att det kommer försvinna från 1 vecka till 3 månader när drogen är helt ute från min kropp. Blev min hjärna överbelastad eller något ?

Ingrid Gråberg svarar:
Att en drog/ett preparat är lagligt är inte detsamma som att det är ofarligt. Fel använt och i för stora doser kan det mesta som vi sätter i oss vara skadligt – även mat och receptfria läkemedel. Hur vi reagerar och hur mycket vi tål av ett ämne varierar lite från person till person. Kombinerar man olika droger så blir det ännu svårare att förutse effekterna.
Du verkar orolig för, eller åtminstone fundersam över, hur kombinationen av red doves, alkohol, spice och hasch påverkade din hjärna vid ett specifikt tillfälle – och hur lång tid det kommer ta innan drogerna helt har gått ur kroppen. Det som gör mig orolig är din inställning till droger och vilka de långsiktiga konsekvenserna kan bli om alkohol och andra droger är en naturlig del av din vardag.
Du skriver inte hur gammal du är eller i vilken omfattning du använder droger, men jag utgår ifrån att det som hände den här fredagen inte var en engångsföreteelse. Det vill säga jag gissar att du har hunnit skaffa dig en viss vana av att dricka och röka. Kanske har de positiva effekterna av detta övervägt tidigare. För visst är det så att droger har positiva effekter, exempelvis lugnande eller uppiggande, annars skulle ju ingen människa prova mer än en gång. Problemet är de mindre roliga biverkningarna som kan komma plötsligt i form av en haschutlöst psykos, ångest eller mardrömmar till exempel eller som visar sig på lite längre sikt i form av nedsatta kognitiva funktioner (bland annat koncentrationssvårigheter och minnesproblem).
En del negativa symtom går över när drogen har gått ur kroppen, medan andra symtom kan kvarstå under mycket lång tid. Det finns även risk att hjärnan får permanenta skador.
Förutom att kroppen och psyket påverkas både på lång och kort sikt, så går också ett missbruk ofta hand i hand med sociala och relationella problem.
Oavsett om det är psykisk ohälsa, dåliga relationer och/eller sociala problem som utlöst missbruket eller om missbruket skapat problemen, så sker det en påverkan åt båda hållen när missbruket väl är ett faktum. Därför tycker jag inte att du passivt ska sitta och vänta på att dina symtom ska gå över, utan jag hoppas verkligen att du tar mina ord på allvar och söker upp närmaste beroendemottagning. Där kan du få information, hjälp och stöd. Får du svårt att andas igen bör du genast uppsöka läkare.