2009-08-21
Bajsa i blöjan
Vår dotter på 3 år är glad och pigg och har gott om kompisar. Hon har varit tidig i det mesta och vi upplever att hon är både kompetent och smart. Hon slutade med blöjor för snart ett år sedan.
Problemet är att varje gång hon ska bajsa vill hon absolut ha blöja på. Sedan går hon in på toaletten, ställer sig i ett hörn och bajsar. När hon är klar ropar hon att vi ska byta. Är vi borta och har glömt blöja håller hon sig tills vi kommer hem. På dagis och hos kompisar håller hon sig också.
Hon skäms över sitt problem och vi får inte prata med andra om det.
Vi har försökt allt, pottstol, wc-ring, sitta hos henne och läsa saga, bajsa ute bland träden. Vi har till och med försökt att tvinga henne, något som en läkare på BVC rådde oss till. Men det gör vi aldrig om.
När jag försöker prata med henne om bajsproblemet gråter hon och slår armarna om mig.
Vår flicka har två kusiner som bajsade ner sig och fick ha blöja tills de var 7 och 6 år. Min mans syster hade också sådana här bajsproblem som barn. Kan det vara ärftligt? Vad ska vi göra?

Malin Alfvén svarar:
Malin Alfvén: Jag har pratat med många barn och deras föräldrar utan att kunna hitta en förklaring till varför en del barn vill fortsätta att bajsa med blöja på. Men det är typiskt att barn som gör så här är envisa och viljestarka, smarta, tidiga, kompetenta och känsliga - precis som ni beskriver er dotter. De har egentligen inga bajsproblem, menar jag. De har bara valt ett annat sätt att bajsa på.
Enligt min erfarenhet finns det en bra lösning. Bra för er alla. Låt henne vara. Kom inte med några förslag och ge henne inga förebråelser. Prata inte med henne över huvud taget om hennes bajsande. Sätt bara lugnt på blöjan när hon vill och lämna henne ifred som ni gör. Men innan ni slutar lägga er i hennes bajsande bör ni prata med henne. Tala om för henne att det har varit dumt av er att tjata och att i fortsättningen kommer hon att få sköta det här själv.
Ni kan också fråga henne någon gång om hon vet när hon ska sluta bajsa i blöjan. Ofta vet dom här barnen det.
Det är definitivt ärftligt, att ha sådana här ”bajsproblem”. Det är inte så mycket själva sättet att bajsa som är ärftligt utan personligheten, menar jag.
Hälsningar