När berätta om bipolaritet?
Jag är en 32-årig kille som är diagnosticerad med bipolär sjukdom. Jag får medicin och mår efter förhållandena bra. Jag undrar när ni tycker att man bör berätta för en flickvän om sin sjukdom? Och hur?

Jenny Klefbom svarar:
Det är en jättesvår avvägningssituation du befinner dig i. Kanske är du rädd för att skrämma bort den som du är kär i genom att berätta på ett allt för tidigt stadium. Den risken finns förstås, speciellt om den du träffat inte har så mycket kunskaper om din diagnos. Samtidigt finns ju också risken att din flickvän känner sig lurad om du väntar för länge med att berätta en så viktig sak om dig själv.
Tyvärr kan ingen annan än du själv fatta det här avgörandet. Det handlar om fina nyanser som hur mycket du litar på din tjej, vilken inställning du tror att hon har till psykisk sjukdom, hur spänd/avspänd du själv är inför att prata om din diagnos, och en mängd andra faktorer.
Jag skulle vilja råda dig att börja med att prata igenom hela saken med någon som känner dig, och helst också din flickvän. Har du någon nära vän som vet om din diagnos? Eller har du en sådan relation med någon av dina föräldrar eller andra släktingar att du skulle kunna ta upp frågan? Det är alltid bra att i förväg ha pratat igenom saken, och kanske gjort upp en plan för hur det hela ska gå till. Men ytterst kommer du ändå att komma till ett läge där du måste våga för att vinna.
Tänk så här: Om din flickvän väljer att ta avstånd ifrån dig på grund av din sjukdom, då hade ni nog inte heller så mycket att hämta hos varandra. Det troligaste, om ni verkligen tycker mycket om varandra, är väl ändå att hon tar dig för den du är och fortsätter att älska dig med alla dina sidor och personlighetsdrag.
Med vänlig hälsning