Min arbetskamrat är mytoman och uttrycker sig hotfullt
På mitt jobb har jag en kollega som ljuger varje dag. Pratar man bostadsrätter ja då bor han i villa utan lån, pratar man vapen ja då har han 10 st ak47:or, pratar man att åka utomlands ja då har han varit över allt, och det bara fortsätter och fortsätter, listan är lång jag lovar.
Det läskiga är att han då och då blir arg, och när han är arg så kommer alltid samma meningar fram, horungen, skära halsen av dom, göra köttfärs av dom, mammaknullare, inte ens gud kan röra mig, osv. Han har även berättat att han försökt dödat en person med 10 knivhugg och att han misshandlat ett flertal personer, jag vet att han ljuger, men är denna person farlig?

Jenny Klefbom svarar:
Vilken skrämmande arbetskamrat du har. Och vad jobbigt det måste vara för er andra på arbetsplatsen att förhålla er till denna mycket oberäkneliga och normbrytande person!
Jag kan inte, utan att först göra en ingående riskbedömning av den här personen, uttala mig om huruvida han är farlig eller inte. Med farlig menar jag då att han skulle göra verklighet av sina hot och sin skrämselpropaganda. Däremot tycker jag att han definitivt är farlig på ett annat sätt, nämligen att han sprider vantrivsel, osäkerhet och kanske till och med skräck omkring sig. Att leva med honom i sin närhet måste leda till en konstant hög stressnivå för er arbetskamrater, och även det är faktiskt farligt i längden.
En annan viktig omständighet är att det inte krävs att man misshandlar eller våldför sig på någon för att det ska vara olagligt. Att uttala sådana hot som din arbetskamrat uppenbarligen ofta gör är också en kriminell handling.
Jag tycker att du omedelbart ska ta upp det fullständigt ohållbara i situationen med din chef. Det är chefens sak att se till att arbetsplatsen är en trygg och säker plats för er anställda att vistas på, och det är den inte nu.
Allra bäst är det om ni kan gå ihop några stycken och prata med chefen. Vill du känna dig extra säker, så ta och skriv ner vad din ljugande arbetskamrat har sagt och gjort, vid vilka tillfällen och i vilka sammanhang. Så att ni har något konkret att presentera för chefen.
En annan person ni kan ta upp frågan med är skyddsombudet på arbetsplatsen, eller er fackliga representant. Ge er inte – gå högre upp om chefen inte tar sitt ansvar. Det här är en situation som ingen ska behöva stå ut med för att kunna förtjäna sitt uppehälle.
Vänlig hälsning,