2012-03-02
Avskyr sex
Jag är 24 år och lever med min pojkvän sedan två år tillbaka. Vi har det bra förutom att jag inte vill ha sex. Jag känner mig äcklig och väldigt utsatt. Så har det alltid varit, alltså inte bara inom detta förhållandet. Jag får ångest och känner mig smutsig.
Jag har inga dåliga eller hemska sexuella minnen som jag känner om. Om det inte är något förträngt minne? Jag vet liksom inte vad felet är. Helst av allt skulle jag vilja slippa sex, kramar och kyssar, snuskiga ord. (Jag blir dock upphetsad precis som andra, men jag vill inte bli det) Vad kan det vara för fel på mig?

Anna Karlstedt svarar:
Jag förstår verkligen att det här är besvärligt för dig, att känna sig smutsig och äcklig är ju extremt tungt och tärande. Jag förstår också att det blir svårt i relationen till din pojkvän.
Sexuell lust är någonting personligt och vi känner alla olika lust. En del vill ha mycket sex, andra mer sällan eller inte alls. Det som jag reagerar på lite extra i ditt brev är att du skriver att du blir upphetsad som alla andra. Du kan alltså känna lust. Men eftersom konsekvenserna blir så jobbiga för dig så är det naturligt att du helst vill undvika de situationerna.
Jag kan inte utifrån den knappa informationen i brevet uttala mig om varför det har blivit på det här viset för dig. Mina tankar är alltså generella och spekulativa. Kanske kan du känna igen dig i något av det, kanske inte.
Bortträngda minnen ifrån sexuella övergrepp är ganska ovanligt. Oftast (men inte alltid) minns man om man varit med om något sådant. Vanligare är kanske att man under uppväxten på olika sätt lärt sig att förknippa sexualitet med skuld och skam.
En del har växt upp i ett hem där man sällan på ett naturligt sätt har kramats eller pussats, och närhet generellt har varit svårt eller känts onaturligt.
Andra har föräldrar eller andra viktiga personer i sin närhet som, uttalat eller outtalat, har en negativ syn på sexualitet. I vissa religiösa hem är sexuell lust förknippat med att vara oren, särskilt kvinnor. Andra har haft en negativ första sexuell upplevelse (t ex för tidig sexdebut, eller man har haft sex trots att man egentligen inte ville) och det kan vara orsaken till en negativ spiral av tankar och känslor under sexuella upplevelser.
Jag tycker verkligen att du ska söka hjälp och försöka ta reda på mer om varför du känner som du gör. Jag vill understryka att du inte ska behöva ha det så här jobbigt. Vissa ungdomsmottagningar tar emot personer upp till 25 år, hör efter där du bor hur det ser ut. Jag vet inte var du bor, men RFSU har mottagningar i Stockholm och Malmö. Annars rekommenderar jag dig att söka hjälp privat, till någon psykolog eller psykoterapeut som kan hjälpa dig.
Lycka till!