Äktenskapsproblem
Min man har haft en annan i ev. två år- avslutat nu (tror jag). Han svarar ej på mina frågor- aldrig gjort, även om det varit uppenbart att han varit ngn annan stans. Kan se på hans arbetspass då han inte arbetat, han säger att han varit hos dottern. ( Hon är inte vaken till 04.00 på mogonen mm.+ att jag ibland kan se vilket område han varit i och det stämmer inte med dotterns adress. Jag vill bara få honom att berätta, så vi kan få ett avslut och gå vidare. Hur skall jag få honom till det?

Philip Weiss svarar:
Ett avslut kan du få och bestämma över oberoende om din man berättar eller inte. Om du är säker på hur det förhåller sig med att din man varit otrogen och att han vägrar att tala om det så finns det utifrån sett inget att vänta på. Beslutet ligger hos dig. Om din man inte vill få ett avslut där ni talar med varann om vad som hänt så är det hans beslut och väg att gå. Men om du tror på och skulle vilja jobba vidare med er relation då måste ni göra det tillsammans. Vad jag ibland rekommenderar personer i en motsvarande situation att göra är att pröva att skriva ett brev där du formulerar dina tankar och vad du vill. Då kan din man i lugn och ro ta del av det du beskriver och välja vad och hur han vill svara dig. Svarar han inte på ditt brev så är det givetvis också ett tydligt svar.
Hälsningar