Kan det bli nåt med min tränare?
Jag är en tjej som tränar kampsport. För 4 månader bytte jag grupp. Allt flöt på tills jag kom på träningen och blev själv med min tränare. Vi skrattade och hade trevligt, han döpte övningar till hans och mitt namn.
Tillslut fick han idé om att vi skulle brottas med varandra (då jag tidigare hållt på med det) efteråt så följde han mig en bit till bussen och vi pratade mycket. Jag frågade vart han bodde och han bodde på samma ställe som min vän, och då frågade han genast om det var en kille som var kär i mig.
Nästa träning kom det jag och 2 pers till. Då hade de precis varit jul och en person frågade vad han fick i julklapp av sin TJEJ. Han berättade det och sen frågade han mig vad jag fick i julklapp. Då berättade jag och då sa han ..ja men av din pojkvän?! Jag svarade att ja inte hade ngn..då log han. Efter det så pratade vi om vad vi skulle göra på nyår. Jag sa att jag skulle på fest och då sa han att killarna kommer slåss om mig.
Vid ett senare tillfälle stod han och kollade på mig alldeles för länge så att jag var tvungen att kolla tillbaka och han sa: är det där pojkvänsleendet?
Nu senaste träningen bestämde han att jag skulle brottas med en kille och sa att han kunde ta mig om de blev för jobbigt, det sa killen aldrig men tillslut ville han möta mig ändå, sen pratade jag med en annan kille i gruppen och då kom han och la handen på axeln och sa: Har du berättat för honom när vi var ensamma och brottades?
De är mycket mer som hänt..är dessa tecken på att han gillar mig? Kan de leda någonstans? Han är 25 jag 17..

Jenny Klefbom svarar:
Jag tolkar din fråga som att du är intresserad av din tränare, och gärna skulle vilja vara tillsammans med honom. Det är en viss åldersskillnad mellan er, men visst är det möjligt för en 17-åring att vara tillsammans med en 25-åring, om kärleken finns där och ni har någorlunda likartade intressen och livsstil.
Vad jag dock vill lyfta i situationen är två omständigheter. Den första gäller hur ni har träffats. Att vara ungdomsledare i någon idrott innebär att man måste följa vissa etiska regler. Anledningen till det är dels att ledaren är vuxen, medan ungdomarna som tränas rent juridiskt är barn. Men man kan också tala om att en ledare alltid har ett överläge i förhållande till dem han tränar. Ni befinner er alltså inte i någon jämlik relation till att börja med. Det är en helt annan sak om en 17-åring och en 25-åring träffas genom gemensamma vänner, än om de träffas för att 25-åringen är anställd som lärare till 17-åringen.
Jag känner inte till de närmare omständigheterna i just er klubb; om ledaren har lön eller jobbar på volontärbasis, och du har betalat för en kurs, eller själv är aktiv i föreningen på andra sätt och kanske tävlar för klubben. Hur det än är med dessa saker, så skulle jag säga att det är oetiskt av en idrottsledare att flirta på det sätt som din tränare har gjort, och att tala om dig i så öppet sexuella ordalag som han faktiskt gör när han säger att ”killarna kommer att slåss om dig”.
Det känns säkert smickrande att få höra något sådant, men tänk dig om situationen hade varit sådan att du inte alls var intresserad av honom. Då hade sådana uttalanden och beteenden kunnat upplevas som mycket obehagliga av dig. Det hade då varit frågan om tydliga sexuella gränsöverskridanden, eller rent av sexuella trakasserier. Och maktobalansen hade blivit tydlig, för hur kul hade det varit för dig att i det läget komma tillbaka till träningen nästa vecka?
Den andra omständigheten, som inte har så mycket med hans roll som idrottsledare att göra, är att det är tydligt att din tränare redan har ett förhållande med en annan kvinna. När man är 25 år gammal är det mycket troligt att det innebär att han är sambo eller gift med någon. Det kan till och med innebära att han har barn och familj. Åldersskillnaden mellan dig och honom innebär helt enkelt att en relation innebär väldigt olika saker.
Att hålla på och flirta och göra sexuella anspelningar mot andra, i det här fallet en betydligt yngre tjej, när man är i en relation är aldrig okej. Det betyder ju att han sviker sin partner, och kan man svika en tjej så kan man självklart bete sig svekfullt mot flera. Det tyder helt enkelt på en mycket dålig kvinnosyn, där det är helt okej att lura och utnyttja kvinnor utifrån sitt eget höga nöjes skull.
Du undrar över om det du beskriver är tecken på att tränaren gillar dig, och om det kan leda någonstans. Jag är ledsen om jag med min kritiska blick gör det som verkat spännande och lockande till någonting ganska fult och solkigt. Men vill du veta vad jag tänker så tror jag visst att det kan leda till något om du inte sätter en tydlig gräns. Nämligen att tränaren utnyttjar dig sexuellt, bara för att sen gå vidare och utnyttja andra tacksamma offer. Om han gillar dig är en definitionsfråga. Han verkar otvetydigt gilla dig för din sexuella lockelse. Men han visar ju inte alls den respekt som jag lägger in i vad som menas med att gilla någon på riktigt. Vänlig hälsning,