Ångest/stress eller sjukdom?
Jag är 18 år gammal. I 3 månader nu har jag åkt in o ut på akut. Jag har gjort ekg-tester, blodprov, röntken av lungor, men allt ser okej ut.
Läkarna tror att det är ångest/stress. Jag själv tror att det är ngt annat. Mina symtomer är: känner av kräkningar, klump i magen, sover ingeting om nätterna, känns som om jag får hjärtklappningar, hela min kropp gör ont och så känner jag mig yr o svimfärdig.
Dessa attacker får jag 2 gånger daligen och det varar i 10 minuter. Problemet är att alla säger att det är ångest och att det inte är så farligt om man bara behnadlar det i tid och rätt. Men det kan inte gå 1 sekund i mitt liv utan att jag tänker ; jag kommer dö, det är ngt fel på mig,osv. Vad ska jag göra ? Vem ska jag vända mig till ?

Jenny Klefbom svarar:
Du har åkt in akut en hel massa gånger för dina besvär, och samtliga läkare har gjort bedömningen att det inte är något kroppsligt fel på dig. De har bedömt att dina symtom är ångestsymtom, kanske som en reaktion på stress. Men du accepterar inte den samlade läkarkårens bedömning, utan är helt övertygad om att du lider av en dödlig sjukdom varje gång du får dina attacker.
I mina ögon är dina symtom mycket tydliga. Just den oresonliga rädslan, som är så stark att man inte tror på utbildade experter eller litar på provresultat. Och trots att man aldrig dör så tror man ändå att man kommer att göra det nästa gång. Det är ett mycket typiskt symtom vid panikattacker. Och de du har pratat med har helt rätt. Panikattacker är helt ofarliga, och går att behandla – många gånger till och med ganska lätt och fort.
Men för att det ska vara genomförbart, krävs det ju att du själv tror på förklaringen och ger den en chans. Hittills verkar det som att du inte har trott på en enda människa du har träffat inom vården, vilket skulle kunna bero på att ingen har förklarat hur ångesten och dina kroppsliga symtom hänger ihop. Men jag tror inte alls att dina problem handlar om att du hittills har mött en massa klåpare och okunniga personer inom vården. De handlar i stället om att dina upplevelser är så skrämmande att det är svårt för dig att tro att de är ofarliga. Att det känns som att du ska dö behöver dock inte betyda att du faktiskt håller på att dö.
Din starka rädsla har gjort att du har kommit att tolka alla dina känslor, tankar och tolkningar som absoluta sanningar. Om du känner att du håller på att dö – ja, då håller du på att dö, vilket är fullt begripligt när det handlar om så starka upplevelser. Du tar inte alls hänsyn till att våra hjärnor och sinnen i själva verket är fulla med inbyggda felkällor och att vi dagligen missuppfattar och feltolkar en hel massa information.
Om din hypotes, det vill säga att dina tankar=sanningen stämmer, då borde det ju fungera i andra sammanhang också. Du skulle kunna göra experimentet att köpa en Triss-lott och tänka väldigt intensivt att du kommer att vinna högsta vinsten medan du skrapar. Och lova att höra av dig till oss om det verkligen fungerar! Om det däremot inte gör det, vilket jag misstänker, så har du i alla fall fått bevis för att det ibland inte blir så som man tänker, och det kanske kan motivera dig att ta läkarnas ord på allvar och söka psykologisk eller psykiatrisk hjälp för dina symtom.
Vänd dig till vuxenpsykiatrin, eller om du föredrar det, till en privatpraktiserande psykolog/psykoterapeut med KBT-inriktning. Du finner dem genom att söka på Psykologiguiden.
Med vänlig hälsning,