2010-01-29
7-åring som vill att lillebror skall dö
Vi har en son som nyss fyllt 7 och en som är 5 och ett halvt. På senare tid har 7-åringen börjat säga att han vill att hans lillebror skall dö. Vi har inte tagit så allvarligt på det utan mest tänkt att det är ett uttryck för att han tycker att lillebror är jobbig och retsam men, nu under jullovet har han upprepat det många gånger och även när vi sätter oss ned med honom och pratar om vad det han säger verkligen betyder så fortsätter han att framhäva samma sak. Idag sa han tom att han ville ta en kniv och vrida om den i hjärtat på sin lillebror!!
Vi blir både arga och ledsna och förtvivlade!! Känner att vi inte rår fram och vet inte vad vi skall ta oss till! Att kontakta Bup är det enda vi kommit fram till men är det för dramatiskt från vår sida? Trots att 7-åringen verkligen säger att han menar det är det ju helt omöjligt för oss att tro att det skulle vara så. Jag menar, de har alltid varit väldigt nära och lekt bra och tyckt mycket om varandra från början.

Jenny Klefbom svarar:
En 7-åring har i allmänhet uppnått en mognad som innebär att han har ett visst begrepp om vad döden innebär. Som psykolog tycker jag därför att det är allvarligare att din 7-åriga son talar på det här sättet om sin lillebror, än det hade varit om det var tvärtom, att lillebror uttryckte sig på samma sätt. Det jag får funderingar kring är två alternativa förklaringar bakom beteendet:
Det första är om det är något med er stora son som gör att han faktiskt inte förstår vad det är han säger. Har han visat tecken på bristande förståelse även i andra sammanhang? Vad säger t ex personalen i skolan; tycker de att han är utvecklad i nivå med sina jämnåriga?
Den andra frågan som väcks är om det har hänt någonting i er stora pojkes liv på sista tiden som har varit så känslomässigt svårt att han inte har kunnat hantera det annat än på det här drastiska sättet. Det kan vara något som ni föräldrar känner till, men som ni inte har lagt så stor vikt vid.
Rannsaka era minnen och försök att förstå hur han kan ha upplevt olika situationer eller saker som han har fått höra. Det kan också vara någonting som ni föräldrar inte känner till – 7-åringar kan ha en hel del hemligheter. Då behöver ni prata med honom på ett försiktigt sätt om vad det är som trycker honom. Och med öppna sinnen försöka förstå nyanserna bakom hans känslor.
Ett effektivt sätt att tysta barn är att bli arg på dem så undvik det under era samtal även om ni självklart inte ska acceptera att han talar på det här viset inför sin lillebror. Försök att vara lite mer tillåtande mot hans känslor, så att ni tillsammans med honom kan utforska dem. Kommer ni ingen vart på egen hand är det definitivt en god idé att vända sig till BUP för att få hjälp.
Hälsningar,